پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

افغانستان از میان لنزهای دوربین استیو مک کیوری

0 262

افغانستان از میان لنزهای دوربین استیو مک کیوری

افغانستان زمانی طولانی شاهد جنگ و بی ثباتی بوده. برای بیش از سه دهه این کشور دچار کشمکش نبرد بوده که به تصویر بین المللی آن ضربه وارد کرده و بر زیبایی های این سرزمین، مردم و فرهنگ اون سایه افکنده. البته استیو مک کیوری -Steve Mccurry- که یک عکاس خبرنگار برنده جایزه هستش از سال 1979 تا 2006 از طریق عکس های مستند میراث غنیِ افغانستان را کشف کرده و عکس های او در نمایشگاه های هنری معروفی چون بیتلز لندن هم به نمایش در اومده.
ما به عکس های مک کیوری از این کشور سر سخت و رام نشدنی نگاه می کنیم. تصاویری که گاهن برای ما خیلی آشنای هستن. مثل تصویر دختر افغان (سال 1984 میلادی) که مدتی بروی جلد بسیاری از نشریات دنیا از جمله مجله نشنال جئوگرافیک قرار گرفته بود و این تصویر رو به نمادی از افغانستان تبدیل کرده بود. برخی تصاویر دیگه از استیو مک کیوری بر فرهنگ افغانستان دلالت میکنه. عبادت، حجاب، بازار فروش و تفریحات در این کشور هم گاهن هدف لنزهای این عکاس قرار گرفتن که از مشهورترین اونها میتونیم به عکس خرید کفش توسط زنان افغان رو مثال بزنیم. فعالیت استیو مک کیوری علاوه بر افغانستان در کشورهای دیگه ای مثل شوروی سابق بویژه در دوران جنگ نیز بسیار مثال زدنی هست.

نمایشگاه عکس استیو مک کیوری

 

عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان

عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان عکسهای استیو مک کیوری از افغانستان

ارسال یک پاسخ