پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

اینستالیشن های مدرن در نیویورک

0 302

اینستالیشن های مدرن از تارا داناوان در نیویورک

تارا داناوان برای خلق اثر هنری اینستالیشن هندسی خودش از حرکات و فرم‌های ساده الهام گرفته که با نظم درونی و تکرار به سمت بالا رفتن. فرم این اثر هنری به دلیل تعامل عناصر ایجاد شده؛ محدودیت‌های مکانی و ترکیبی مواد سازنده، شیوه‌ی قرارگیری آن‌ها در کنار هم، برقراری ارتباط میان اجزا و فرم نهایی که این المان‌ها کنار یکدیگر تشکیل می‌دهند همگی در ساختار نهایی این اثر هنری نقش دارند.
آثار اینستالیشن داناوان در گالری پیس -Pace- به  نمایش گذاشته شده‌اند. در یکی از اتاق‌های گالری دو مجسمه وجود داره که هرکدوم تنها از یک ماده‌ی اولیه ساخته شده و در مقابل هم قرار گرفته‌. در اتاقی دیگر داناوان استلاگمیت‌های عظیمی رو قرار داده که از دور حس انحنای ملایم دامنه‌ی کوه رو القا می‌کنه. این اثر حس ماجراجویی زندگی رو در بیننده بیدار می‌کنه که فرمول‌های ریاضی و پدیده‌های طبیعی رو به میزانی برابر به نمایش می‌گذاره. برعکس دو مجسمه‌ی برج مانند اتاق دیگه، استلاگمیت‌های این اتاق شفاف‌تر و دقیق‌تر به نظر می‌آیند، انگار از فشرده شدن مواد اولیه‌شان میان دو سطح صاف طبیعی به‌وجود اومدند.
تقابل انتخاب مواد اولیه و مناسبات فضایی و همگرایی این دوهنر، آثار رو هم در جزئیات و هم در کل زیبا می‌کنه. این اثر هنری که از اثر فرایند ساده‌ی انباشتن و تغییر فرم و فضا ساخته شده از نظر فضایی و شکل نهایی فراکتال (خود متشابه) است. داناوان از این که اجازه داده سازه‌هایش خودشون گسترش پیدا کنند راضیه چون میدونه که اونها تنها یک شیئ نبوده و با دخیل بودن در آفرینششان خودشان رو ارتقا داده‌ اند.

اینستالیشن های مدرن در نیویورک اینستالیشن های مدرن در نیویورک اینستالیشن های مدرن در نیویورک

ارسال یک پاسخ