پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

حمید طلوعی فرد – کالیگرافر

324

رقص قلم بروی بوم و الهام هنری از دنیایی دیگر در آثار حمید طلوعی فرد

فعالیت خوشنویسی هنرمند جوان، حمید طلوعی فرد ، در انجمن خوشنویسان ایران شروع میشه و بعدها این علاقه باعث خلق آثار نقاشیخط میشه. تماشای آثار استاد فرامرز پیل آرام، جرقه‌های هنری رو در ذهن حمید بیشتر شعله‌ور میکنه و باعث میشه فعالیت های ایشون در زمینه هنر به سمت خاصی گرایش پیدا کنه. آثار حمید معمولن اتود قبلی ندارن و در لحظه خلق میشن و این خودش باعث ایجاد آثاری لحظه ای و بسیار خلاقانه هست. رقص قلم بروی بوم و فرم‌نویسی کلمه “هو” در آثار ایشون چشم نواز هست و نمایشگاه های برگزار شده هم باعث تحسین مخاطبین شده. خلق آثار بواسطه فرم‌نویسی، بدون اتود قبلی و استفاده از تکنیک ترکیب مواد از مشخصات فعالیتهای این هنرمند هست. حمید در مورد ایده و شکل دهی به آثارش گفته: ” هر آنچه که در عالمی دیگه میبینم، ناگهان روی بوم به رقص در میارم و اینطور به خلق آثار مشغول میشم. به این موضوع که آثار من در لحظه شکل میگیرن، در ذهنم اعتقاد خاصی دارم و برای خودم بسیار ارزشمند هستن.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

حمید طلوعی فرد کالیگرافر

چطور به نقاشیخط علاقه‌مند شدید؟
از همون اولین روزها که هنر خوشنویسی رو در انجمن خوشنویسان ایران در خیابان خارک شروع کردم، علاقه زیادی به نوشتن خطوط مختلف و همینطور تلفیق اونها با همدیگه رو داشتم که بعدها گرایش و میل من رو به نقاشیخط چندین برابر کرد. از طرفی سطرنویسی و قالبهای آماده کاغذهای ابر و باد موجود رو نمی‌پسندیدم و دوست داشتم زمینه کاغذ رو خودم آماده کنم. در نهایت همیشه سعی به این داشتم تا آثاری که دقیقن در ذهن دارم رو اجرا کنم.
اولین بار که به شدت تشویق شدم تا در رشته نقاشیخط فعالیت جدی داشته باشم، تماشای آثار مکتب سقاخانه و بخصوص استاد عزیز و گرانمایه فرامرز پیل آرام، که حسرت دیدار با ایشان رو تا آخرین لحظه‌ای که نفس میکشم همراه خواهم داشت، بسیار تاثیرگذار بود. تماشای آثار ایشون بزرگترین جرقه ذهنم بوده و هست و به شدت به آثار ایشون علاقمندم؛ البته متاسفانه آثار بسیار کمی از این هنرمند در دسترس قرار داره . از اون به بعد با تجربه کردن در ژانرهای مختلف سعی به این داشتم تا خودم رو در اون چیزی که جستجو میکنم، پیدا کنم. در این بین علاقه خودم رو به فرم‌نویسی و تلفیق اون با ترکیب مواد پیدا کردم. بعد از تجربه‌های مختلف در این راه، پس از پنج سال، نهایت از سال 91 با برگزاری اولین نمایشگاه انفرادیم پا به عرصه‌ی جدیدی گذاشتم و تابحال با فرم‌نویسی و ترکیب مواد در جشنواره‌ها و گالری‌ها و برنامه‌های مختلفی شرکت داشتم.

کالیگرافی، نقاشیخط، خوشنویسی. کدوم عنوان رو میشه بروی آثار شما قرار داد؟
حقیقت من خودم نمیتونم تصمیم بگیرم که حرفه من در کدوم یک از سه عنوان بالا قرار داره. چون در هر زمان و هر لحظه و هر مکان، با توجه به حال و احوال اون موقع شروع به خلق آثار میکنم. معمولن، آثارم اتود قبلی ندارن و در لحظه خلق میشن؛ به خصوص از زمانیکه تصمیم گرفتم تا در همه‌ی نمایشگاه‌هایی که برگزار میکنم و یا به دعوت دوستان در نمایشگاه‌های گروهی شرکت میکنم، از فرم نویسی کلمه “هــو” استفاده کنم. تا به حال دو نمایشگاه انفرادی در سالهای 92 و 93 مختص به فرم‌نویسی به همین کلمه بوده که عنوان نمایشگاه سال 92 “اوست نشسته در نظر” بود و نمایشگاه سال 93 هم با عنوان “هو ، بدون عنوان” با نقد استاد ارجمندم مهدی خانکه برگزار شد. من هر بار تلاش میکنم با توجه به خصوصیات طرحی که در ذهن دارم، از هر کدوم از تعاریفی که اساتید این روزهای هنرهای تجسمی برای عناوین بالا عنوان میکنن بهره ببرم تا بتونم اونچه که در ذهن دارم رو خلق کنم و در برنامه سال 94 هم برگزاری دو نمایشگاه بسیار متفاوت رو دارم که یکی از اونها تلفیق دو هنر مدرن و بعدی نمایشگاهی هست از فرم نویسی‌های جدیدم در کلمه “هو” …

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

حمید طلوعی فرد کالیگرافر حمید طلوعی فرد کالیگرافر حمید طلوعی فرد کالیگرافر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.