پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سید حسین اجاقی – کاراکتر دیزاینر

1,572

طراحی کاراکتر ، بازتابی از شخصیت درونی یک طراح فرم گرا و آثار سید حسین اجاقی

سید حسین اجاقی طراح کاراکتر و تصویرساز، هنرمندی هست که خودش رو زاده‌ی طراحی میدونه. او پیشینه ای طراحانه داره. سالها قبل از اینکه بصورت تخصصی وارد حوزه طراحی کاراکتر بشه، در تلاش و تکاپو برای درک و شناخت مبانی بصری، خودش رو بارها و بارها در چالش فرم و محتوا انداخته و معتقده این چالشها برای طراح همیشگی و لازمه. طراحی های این هنرمند در نگاه اول ارزش خط در طراحی رو در ذهن متبادر میکنه. حسین راز چشم‌نوازی یک اثر رو در خطوطی میبینه که نشون دهنده‌ی جسارت و قدرت طراح باشه که در نهایت نتیجه‌اش رسیدن به فرمی قوام یافته باشه که بتونه جانبخشی و هویت کاراکتر رو نمایان کنه. آثار حسین، پالایشی چندباره از مطالعات تصویری برای خلق یک کاراکتره که دارای شخصیت و حس و حال باشه. حسین اجاقی موفقیت در کارش رو در تکرار یک کلمه میدونه: پشتکار پشتکار پشتکار…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

سید حسین اجاقی کاراکتر دیزاینر

تصویرسازی و طراحی کاراکتر رو از چه زمانی بصورت حرفه‌ای آغاز کردین؟
خب، پیش از جواب این سوال شاید براتون جالب باشه که من قبل از اینکه وارد این هنر بشم، به مدت هفت سال جزو پرسنل نیروی دریایی ارتش بودم! فضای کاری کاملن متفاوتی با کاری که الان دارم انجام میدم؛ زمین تا آسمون فرق داشت. توی دوران خدمت همیشه به طراحی علاقه داشتم و اوقات فراغتم رو تمام وقت تمرین میکردم و کلاسهای آزاد طراحی میرفتم. بعد از چند سال، طراحی برام خیلی جدی‌تر شد و تصمیم گرفتم که از کارم انصراف بدم و بصورت حرفه‌ای طراحی رو ادامه بدم. چند سالی رو طراحی کار میکردم که بیشتر، مطالعه‌ی عینی از طبیعت بیجان و فیگور و آناتومی بود. ولی علاقه‌ی همیشگی‌ام به انیمیشن و همچنین آشنایی با یکی از دوستان که در تولید انیمیشن فعالیت داشت، باعث شد که از سال نود بصورت حرفه‌ای و خیلی جدی این کار رو شروع کنم.
اوایل؛ شناخت زیادی در این زمینه نداشتم و شروع به مطالعه و همچنین دیدن آثار بقیه‌ی هنرمندان خوب این رشته کردم. خوندن مصاحبه با هنرمندان مطرح این رشته و آشنایی با اونها و همینطور دیدن پشت صحنه‌های تولید انیمیشن، خیلی به من انگیزه میداد تا شروع کنم. در همون سال، همکاری‌اَم رو با یه شرکت انیمیشن‌سازی شروع کردم و در کار تیمی متوجه اهمیت بسیار زیاد این تخصص در روند تولید انیمیشن شدم که باعث شد خیلی جدی‌تر و پر تلاش‌تر کارم رو ادامه بدم و این مسیر همینطور ادامه داره. فعلن هم با خیلی از استودیوهای انیمیشن و ساخت بازی‌های رایانه‌ای، سازمانها، موسسات تبلیغاتی و انتشارات در زمینه طراحی کاراکتر همکاری میکنم.

نرم‌افزارهای لازم برای اجرای طراحی کاراکتر چه مواردی هستن؟
نرم‌افزارهای زیادی وجود داره برای طراحی و نقاشی دیجیتال که خودم خیلی از اونها رو امتحان کردم؛ ولی بنظرم هیچکدوم کامل‌تر و کاربردی‌تر از فتوشاپ نیستن و خودمم برای اجرای کارهام از این نرم‌افزار استفاده میکنم. به نظرم طراح نباید روی نرم‌افزارِ خاصی متعصب باشه و هر جا دید که نرم‌افزار بهتری برای اجرای کارش وجود داره که کمک بیشتری بهش میکنه و سرعت عمل بیشتری به کارش میده، براحتی بتونه بره سراغش و ازش استفاده کنه. البته همیشه در کنار طراحی دیجیتال طراحی دستی هم کار میکنم تا ارتباطم رو با کاغذ و مداد از دست ندم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

سید حسین اجاقی کاراکتر دیزاینر سید حسین اجاقی کاراکتر دیزاینر سید حسین اجاقی کاراکتر دیزاینر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.