پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فرزانه افشاری – تصویرگر

227

ثبت روابط انسانی و تصاویر ذهنی در فضایی سیال در آثار تصویرگری فرزانه افشاری

فرزانه افشاری از هنرمندان جوان ایران زمین است. او تحصیلات خود را در زمینه نقاشی و در مقطع کارشناسی گذرانده است. پرداختن به فضای فراواقعی و توجه به روابط انسانها، طنز و تلخی در خلق کاراکترها و فضاهای ذهنی‌اش در آثار ارایه شده ایشان قابل توجه است. این هنرمند حضور در بینالهای متعدد داخلی و خارجی و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی را در رزومه کاری خود دارد. ارتباط داشتن و گاهن قطع ارتباط از جهان واقعی و خیالی در آثار این هنرمند مشهود است و این هنرمند سعی میکند تا برای بیان حدفاصل واقعیت و فراواقعیت با چشمی دیگر نگاه کند و حقیقت را آنگونه که از فیلتر ذهنی خودش عبور میکند، به اجرا گذارد. این هنرمند با مطالعه ادبـیات کهن و بررسی داستانهای فولکـلوریک ایرانی و نیز علاقه‌مندی به خواندن و شنیدن داستانهای مختلف سعی میکند تا دنیای تصویری جدیدی را کشف کند. ایشان خلق‌و‌خو و طبیعت انسان‌های زمان خود را به شکل تصاویر ذهنی برای خود تلقی کرده و با ترکیب آنها در محیطی سوررئال، آثار ویژه‌ای را به ثبت میرساند؛ آثاری که گاهن در فضایی سیال بیننده را به خود جذب میکند.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  چهلم پان آرت

ثبت روابط انسانی و تصاویر ذهنی در فضایی سیال در آثار تصویرگری فرزانه افشاری
علاقه شما به هنر تصویرگری از چه زمانی آغاز شد؟
خیلی پیش‌تر از دوران هنرستان، طراحی و نقاشی را شروع كردم و همیشه سعی كردم و مشتاق بودم كه خودم را طراح معرفی كنم، نه نقاش و تصویرگر. البته تصمیم ندارم مابین این دو مرزی قائل شوم. زمان زیادی از روز را مشغول طراحی هستم و با مدیوم‌های مختلف، از گراف و مداد گرفته تا راپید و قلم فلزی تا یك سری تكنیكهای چاپی کار میکنم. چندین مجموعه و تك اثرهای زیادی را هم با این مدیوم‌ها دارم كه البته به خاطر بیان خاص اروتیكی آنها، قابلیت نمایش و چاپ در حال حاضر ندارند . در تك‌تك این آثار به دنبال مطالعه‌ی بصری و کشف قابلیت‌های یک مدیوم و رسیدن به فضاهای متفاوت هستم. سعی میکنم از لحاظ تکنیک غنی باشم و هیچ‌وقت دوست نداشتم با یک ابزار محدود کار کنم.

آیا از آثار خود برای دنیای تجاری مثل جلد کتاب استفاده کرده اید؟
خیر. هنوز در این زمینه فعالیت نكرده‌ام شاید بخاطر وسواسی است که در انتخاب داستان دارم. دوست ندارم خیلی از فضای خودم فاصله بگیرم چون در چارچوب  كاركردن برایم سخت بوده و البته جذاب. مطمئنن برای من یك چالش سازنده خواهد بود. قدم برداشتن در این راه خواست قلبی من است و به شدت مشتاقم كه تصویرگری كتاب و طراحی جلد كتاب را تجربه کنم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  چهلم پان آرت

ثبت روابط انسانی و تصاویر ذهنی در فضایی سیال در آثار تصویرگری فرزانه افشاری ثبت روابط انسانی و تصاویر ذهنی در فضایی سیال در آثار تصویرگری فرزانه افشاری ثبت روابط انسانی و تصاویر ذهنی در فضایی سیال در آثار تصویرگری فرزانه افشاری

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.