پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فرزین موید – مدل‌ ساز سه بـعدی

257

زیبایی در سادگی و باورپزیری در جزئیات و آثار فرزین موید

فرز‌ین مو‌ید از هنرمندان ایرانی خلاق در زمینه مدلسازی سه بعدی است. او در دوران کودکی خود علاقه زیادی به نقاشی با جزئیات بالا داشت و در حال حاضر زندگی هنری ایشان به دو بخش مدلسازی کارتونی و مدلسازی کانسپت خلاصه میشود. او باور دارد که زیبایی یک اثر در سادگی آن و قدرت گیرایی و باورپذیری در جزئیاتش نهفته است. در آثار فرزین موید جزئیات بسیار زیادی دیده میشود ولی ایشان جزئیات را مدیون آبجکتهایی به لحاظ ساختاری  بسیار ساده است که مجموع این آبجکتهای به ظاهر ساده در کنار یکدیگر انرژی بالایی را در آثارش تولید میکنند. او معتقد است که قوانین و محدودیتهای نرم افزاری نباید در تخیل یک هنرمند تاثیر منفی بگذارد و تاکید دارد که یک هنرمند و مدلساز سه بعدی به هر قیمتی که شده باید ایده ای که  در ذهنش نقش میبندد را اجرا کند چون از نظر او؛ ایرادات فنی و محدودیتهای هر کاری در محیط سه بعدی  قابل اصلاح و جبران است اما ایده ای که فدای محدودیتها میشود قابل برگشت نیست.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و ششم پان آرت

فرزین موید مدل ساز سه بعدی
چطور به هنر علاقه مند شدید و چه مسیری رو تا اینجا طی کردید؟
پیشینه هنری من به دوران کودکی من برمیگردد. در آن سالها علاقه زیادی به نقاشی کشیدن داشتم و سعی میکردم در این زمینه از باقی بچه های هم سن خودم چند قدم جلوتر باشم. علاقه زیادی به کشیدن هواپیما، هلی‌کوپتر، اتومبیل و همینطور صحنه‌های تصادف و انفجار داشتم و تا آنجا که میشد سعی میکردم به جزئیات این صحنه‌ها بپردازم. سالها سپری شد و آرام آرام بازیهای کامپیوتری و انواع کنسول‌های بازی سه بعدی وارد منازل شد. علاقه‌مندی من به نحوه ساخت این بازی‌ها شکل گرفت و بدنبال آن پس از چند سال تمرین و آموزش با برنامه Maya، در یکی از شرکت‌های طراحی فضای سبز مشغول به کار شدم. بعدها در چندین پروژه مربوط به کشورهایی چون مصر و ترکیه به فعالیت مشغول شدم و آرام آرام به Modeling Concept با جزئیات بالا روی آوردم که این دقیقن موضوع مورد علاقه من بود. در این سبک هنرمند از نهایت تخیل خودش بهره‌مند شده و سعی میکند تا آنجا که مقدور باشد از خلاقیت و نوآوری خودش استفاده کند.

چرا گرافیک سه بعدی را به عنوان حرفه‌ی خود برای آینده انتخاب کردید؟
زیبایی گرافیک سه‌بعدی در روان بودن آن بدون محدودیت‌های فریمی است. همینطور بعد سوم در گرافیک باعث میشود تا مخاطب درک بهتری از محیط، اشیا، کاراکترها و افکت‌هایی مثل ابر، دود یا آتش را داشته باشد. البته هنر سه‌بعدی درصد باور پذیری در ذهن مخاطب را نیز بالا میبرد. لازم بذکر است که هنوز به لحاظ جوان بودن این نوع گرافیک، محدودیت‌هایی وجود دارد ولی در سال‌های اخیر، پیشترفت‌های شگرفی در زمینه گرافیک سه‌بعدی صورت گرفته و ما سال به سال شاهد امکانات تکنولوژیک چه در زمینه سخت‌افزاری و چه در زمینه نرم‌افزاری هستیم. من معتقدم گرافیک سه بعدی در سال‌های نه چندان دور به طور مستقیم و کاملن ملموس وارد زندگی عمومی و خصوصی هر فردی خواهد شد. برای نمونه میتوانم به تکنولوژی واقعیت افزوده اشاره کنم. با اینکه هنوز این تکنولوژی در اول راه است اما پیشرفت‌های زیادی در آن صورت گرفته و این موضوع دقیقن به اهمیت گرافیک سه‌بعدی اشاره میکند.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و ششم پان آرت

فرزین موید مدل ساز سه بعدی فرزین موید مدل ساز سه بعدی فرزین موید مدل ساز سه بعدی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.