پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

محیا طلوع کیان – کالیگرافر

256

نمایش قابلیت‌های بالای خطوط فارسی در کالیگرافی و آثار محیا طلوع کیان

محیا طلوع کیان ، نقاش، کالیگرافر و مدرس دانشگاه که مهم‌ترین ویژگی در آثار ایشون به نمایش گذاشتن قدرت بصری در حروف و خط ایرانیه. این هنرمند باور داره که انواع خط فارسی خصوصن خط نستعلیق و شکسته نستعلیق به دلیل ساختار فرم؛ قابلیت و کشش زیادی در ایجاد نوآوری و خلق شکل‌های بدیع در حروف رو داره. محیا در زمان خلق اثر، قوانین و قواعد نوشتاری رو کنار میگزاره تا به نوعی بتونه به سبکی جدید و شخصی‌تر برسه.
این هنرمند در ترکیب‌بندی‌های پر و شلوغ و منتشر، با دقت در جزییات سعی داره علاوه بر نمایش اصالت هنر سنتی و نقاشی ایرانی، شلوغی ذهنی انسان معاصر رو هم به نمایش بگذاره. ایشون با بکارگیری رنگ‌های متنوع در پالت سعی میکنه مثل یک نقاشی آبستره به انتزاع برسه و با مخاطب، ارتباط بصری رو فراتر از خوانایی حروف و کاربرد خط برقرار کنه و از طرفی سعی داره پیوندی بین هنر سنتی و غنی ایرانی با هنر معاصر رو در فضایی نو و کاملن شخصی، برقرار کنه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

محیا طلوع کیان کالیگرافر

از نحوه حضورتون در دنیای هنر صحبت کنید؟
انتخاب هنر در زندگیم تاثیرات مثبت زیادی در ابعاد و جنبه‌های گوناگون به همراه داشت. طراحی و نقاشی در کودکی و نوجوانی تنها راهی بود که به نیاز درونیم پاسخ می‌گفت. بنابر این، رشته‌ی گرافیک رو برای تحصیل در مقطع هنرستان انتخاب کردم. همیشه این باور رو دارم فرصتی که در اون دوره سنی برای تحصیل در گرافیک پیدا کردم، اتفاقی بود که در اون زمان برای خیلی‌ها پیش نمیومد، چونکه در اون مقطع زمانی دیدگاه مثبتی نسبت به هنر و هنرآموزی وجود نداشت.
در همین روندِ تحصیل گرافیک، به طراحی حروف و کالیگرافی خیلی علاقه‌مند شدم و بر همین مبنا در دانشگاه هم رشته‌ی گرافیک رو انتخاب کردم و بعد از اون، دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی تصویرسازی رو در دانشگاه هنر تهران گذروندم. در این دوران بیشتر با فضای نقاشی، دانش تئوریک و تکنیک و غیره آشنا شدم. بعد از پایان دوره تحصیلی با وجود اینکه چندین کتاب رو با نشرهای موفق، تصویرگری کرده بودم و در زمینه گرافیک هم فعال بودم، اما بخاطر علاقه و کشش خاصی که به کالیگرافی در فضای آزاد نقاشی پیدا کرده بودم سعی کردم در ادامه ی راهم، تجربه ی بیشتری در این زمینه بدست بیارم.

چه اسم یا سبکی رو برای آثار خودتون انتخاب می‌کنید؟
با توجه به گستردگی و بی‌مرز بودن هنرهای تجسمی در عصر حاضر و هنر معاصر و تیپ و نگاهی که به کالیگرافی دارم، کار سختیه که اسم و عنوان خاصی بروی کارهام قرار بدم. تلاش می‌کنم با دید و گونه‌ای متفاوت به حروف و خط نگاه کنم. در اصل با نگاهی فرمالیستی، خط رو از بستر اصلی اون که خوانایی هست دور میکنم و بیرون میکشم و سعی میکنم در فضایی انتزاعی، هویتی بصری به اون بدم. بیشتر از اینکه فضای کالیگرافی و خط در کارم سنگینی کنه، حال و هوای نقاشی بروی آثارم غالب و مشهوده، بخاطر همین به این باورم که نمیشه صرفن عنوان کالیگرافی رو برای آثارم انتخاب کنم. در اصل، آثار خودم رو نقاشی آبستره میدونم با این تفاوت که حروف، نقش المان بصری رو دارن. نقاشی مدرن و انتزاعی با هویت سنتی و ایرانی، یعنی همون ترکیب سنت و مدرنیته…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

محیا طلوع کیان کالیگرافر محیا طلوع کیان کالیگرافر محیا طلوع کیان کالیگرافر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.