پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نازنین تنها – دیزاینر

224

علاقه به خوشنویسی و ساخت احجام کالیگرافیک در آثار نازنین تنها

خط و کاربرد حروف کلاسیک ایرانی بصورت اجرایی بروی پارچه و حتی برش‌هایی هنرمندانه از اون‌ها بروی اشیایی مثل چوب یا شیشه، در بین هنرمندان و علاقه‌مندان به این شیوه بسیار پرکاربرد هست. زیباییِ خروجیِ این شیوه اجرایی باعث شده تا از خط فارسی نه تنها در نگارش، بلکه در تزیین و امور دکوراسیون هم استفاده‌های متعددی بشه.
نازنین تنها هنرمندی هست که در شیوه‌ی اجرایِ یاد شده از خطوط بروی پارچه و ساخت احجام کالیگرافی فعالیت میکنه. ابتدای فعالیت هنری نازنین در زمینه های طراحی، تصویرسازی و گرافیک تبلیغاتی در دوران دانشگاه آغاز میشه. ایشون بعدِ تحصیل و نیز بعد از حضور در فضای گالری و بررسی آثار هنرمندان در شهر ونکوور، بیشتر به خط و زبان فارسی علاقه مند شدند و از این زمان بود که تصمیم به اجرای کاربردی خوشنویسی گرفتند. فعالیت این هنرمند در زمینه ساخت احجام کالیگرافیک با استفاده از خطوط نستعلیق، شکسته، ثلث و همینطور حروف ترکیبی تا کنون ادامه داره.
نازنین طی سفرهای متعددی که به قونیه و نیز بازدید از مقبره مولانا در ترکیه داشتن، تحت تاثیر مراسم و مرامِ زندگی سالکان و دراویش اونجا قرار گرفته و تصویرسازیهایی رو بر مبنای مراسم سماع اجرا میکنن و در این بین نمایشگاهی هم با نام “دولت عشق” برپا کردن. از فعالیت‌های فعلی این هنرمند میتونیم به طراحی احجام کالیگرافیک و طراحی پارچه در زمینه ی نقاشی خط و طراحی حروف اشاره کنیم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

نازنین تنها - دیزاینر

فعالیت هنری خودتون رو از چه زمانی بصورت حرفه‌ای آغاز کردین؟
قبل از ورود به دانشگاه بدلیل اینکه رشته‌ی تحصیلی ام در دبیرستان هم گرافیک بود، فعالیت‌های پراکنده هنری داشتم، مثل طراحی تبلیغاتی، طراحی پوستر در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، تدریس طراحی و نقاشی و برپایی نمایشگاه‌های گروهی عکاسی در فرهنگسرای نیاوران. اما فعالیت حرفه‌ای‌ام رو از سال ۷۵ که وارد دانشگاه شدم شروع کردم که در زمینه طراحی، تصویرسازی و گرافیک تبلیغاتی بود.

خط و نگارش اون بروی اجسام مختلف رو چطور آغاز کردین؟
طی سالهای ۹۰ تا ۹۳ در کانادا در سه‌آرت کانسل شهر ونکوور همکاری‌های هنری داشتم. یکی از این کارها گالری‌داری بود. فعالیت در فضای گالری و دیدن و بررسی آثار هنرمندان خارجی از کشورهای مختلف مثل کانادا، اروپا، عربستان و غیره، زمینه‌های خاصی در ذهنم ایجاد میکرد. همین زمان بود که شاید بدلیل دوری از خط و زبان فارسی، به ارزش قدمت و قداست فرم و نوشتاری این خط پی بردم و تصمیم گرفتم تا خوشنویسی رو بصورت کاربردی اجرا کنم. شاید با این کار میتونستم بیشتر از فرم و ترکیب زیبای خط فارسی در فضای اجتماع، زندگی و کار استفاده کنم.
از همون زمان مشغول به طراحی و ساخت احجام کالیگرافیک شدم. با استفاده از خطوط نستعلیق، نستعلیق شکسته، ثلث و نسخ و نیز حروف ترکیبی.
نکته حائز اهمیت از نظر خودم، اشاره به اشعار مولانا در این سازه‌ها هست که همیشه نمادی از زندگی، شور و نشاط، صلح و دوستی و نیز عشق ورزیدن به انسان‌ها است. در این سازه‌ها از متریال‌های مختلفی مثل فولاد، چوب و پلکسی‌گلاس استفاده شده و بعضی بوسیله لیزر و بعضی دیگه بصورت دستی برش خورده. از این مجموعه کارها، با عنوان “خط و خیال”، چهار نمایشگاه برگزار کردم. دو نمایشگاه بصورت انفرادی در گالری کاوه و حلما و دو نمایشگاه گروهی در برج میلاد و مرکز همایشهای رایزن.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

نازنین تنها - دیزاینر نازنین تنها - دیزاینر نازنین تنها - دیزاینر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.