پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

Marco Bucci – نقاش و تصویرگر

0 223

مارکو بوچی، نقاش و تصویرگر جوان کانادایی که در استودیوی فیلم و انیمیشن سازی در تورنتو مشغول به کاره. این طراح بر خلاف نقاشان دیگه سعی میکنه بروی مدیوم های مختلف کار خودش رو ارائه بکنه. کارهای مارکو در زمینه های مختلفی مثل کاربرد در صحنه های فیلم، انیمیشن، آتلیه های هنری، تصویرسازی کتاب و حتی بازیهای کامپیوتری هم ارائه شده. این طراح در اکثر کارهاش به نور و قدرت نور اعتقاد زیادی داره و نقش امپرسیون رو در کارهاش بسیار مهم تلقی کرده.

پان آرت

مارکو تحصیلات آکادمیک در زمینه طراحی و هنرهای تجسمی نداشته. اون اولین بار کار هنری خودش رو در سن نوزده سالگی با یک استودیوی فیلم سازی شروع کرد.
در این دوره مارکو با کاراکتر، فیلم نامه نویسی، نورپردازی در فیلم و گویندگی آشنا شد. بعد از طی مدت زمانی، اون به کلاسهای شبانه طراحی دستی میره تا در زمان حضورش در استودیو، بتونه در مورد فیلم سازی و طراحی کاراکتر هم پیشرفت کنه. در همین زمان کلاسهای فیگوراتیو و طراحی از اجسام بیجان رو شروع میکنه. در این زمان بود که مارکو با یکی از طراحان دستی بنام Nick Kilislian  آشنا میشه که این فرد مربی دوره های حرفه ای طراحی بوده و بعد از مدتی مارکو، از اون شیوه های طراحی رو برای خلق کاراکتر یاد میگیره.
مارکو در خلق کارهای اولیه خودش از هنرمندان بزرگی مثل Glen Keane  یا  Norman Rockwell الهام میگرفته. حتی در هر هفته چندتا از کارهای اون هنرمندان رو اجرا میکرده. اما بعد از مدتی به این نتیجه میرسه که رسیدن به یک سبک شخصی با تقلید از طراحان هرچند بزرگ امکان پذیر نیست. پس شروع میکنه به طراحی کاراکترهای خودش که سبکی شخصی در اون رعایت شده باشه. ولی همواره سبک شخصی خودش رو مدیون هنرمندان بزرگی میدونه که از اونها نام برده شد.

سبک مارکو بوچی در طراحی خیلی خاص هست. اون در مورد نحوه اجرای کارهای خودش اینطور میگه که: “داشتن روشی معین برای طراحی خیلی خوبه. من کارم رو بدون وارد شدن به جزییات اولیه و ترکیب بندی دقیق شروع میکنم. هدف اولیه من رسیدن به نورپردازی درست و خلق ترکیب صحیح هست. کار خودم رو با کشیدن شکلهای بزرگ شروع میکنم و اون شکلها رو به قطعات کوچکتر تقسیم بندی میکنم و آروم آروم تا مرحله تکامل پیش میرم. خلق صحیح نور و جایگیری مناسب مکان نورپردازی در ترکیب بندی برای من خیلی مهم هست. در ضمن برای خلق اثر نهایی در نمونه دیجیتال تنها از فتوشاپ استفاده میکنم.”
تصویرسازی و نقاشی های مارکو بر اساس یک داستان خیالی انجام میشه. داستانی که به کتاب یا نویسنده ای مربوط نیست و از ذهن خود طراح ایجاد شده. البته مارکو جدای از این کارها برای کتابهای کودکان هم تصویرسازی های تجاری رو انجام داده و به این اعتقاد داره که کار برای کودکان همراه با داستانی خاص، میتونه جذابیت کاراکترهای خلق شده رو بیشتر هم بکنه. در این روند تصویرسازی، مارکو به یک کاراکتر سبز میرسه و اونرو منبع الهام و ایده پردازی های خودش قرار میده. کاراکتر پشمالو که نمونه های از اونرو در اکثر تصویرسازی هاش آورده.
مارکو علاوه بر تصویرسازی کتاب، همونطور که گفته شد در استودیوهای انیمیشن و فیلم سازی هم کار میکنه. کار دیگه این طراح خلق تصویرسازی و نقاشی هایی بر اساس داستان فیلمی هست که به دیدن اون دعوت شده. از این طریق اثر مورد نظر رو بر اساس داستان یک فیلم خلق میکنه و البته گاهی برای تبلیغات و حتی پیشنهاد استوری بورد هم از اون دعوت بکار شده. یکی از مهمترین مواد اولیه در طراحی مارکو بوچی رنگ روغن هست و این هنرمند در استفاده از تکنیک رنگ روغن، از هنرمند آمریکایی John Singer Sargent ایده ها و تکنیک های اجرایی بسیاری رو الهام گرفته.

ارسال یک پاسخ