پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی مهدی گوران سواد کوهی در گالری گلستان

182

نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی مهدی گوران سواد کوهی در گالری گلستان با عنوان ” آنچه بر دیوار ماند ”

هر آنچه در نمایشگاه کنونی آمده نتیجه كوچه‌گردی‌های من در محله‌های مركزی تهران از نیمه سال 1392 تا پایان سال 1393 است. دلبستگی‌ام به پیاده‌روی، شوق دیدن گوشه‌هایی از تهران كه سال‌ها در حسرت آن بودم و البته عكاسی که آنرا بسیار دوست می‌دارم، هرسه انگیزه‌ای شدند تا به آنچه در ابتدا روی دیوارها و پس از آن بر دیگر سطوح شهر نقش بسته نگاهی دگرگونه نمایم. گاهی از آنچه می‌دیدم دلزده شده اما بیشتر آنان را زیبا، فریبنده و پر راز و رمز می‌یافتم.
برایم بكاربردن اینهمه نوشته و شكل با رنگ‌، اندازه، بافت و درهم تنیدگی با در و دیوار و پنجره و زمین و هرجایی‌كه برای نوشتن و كشیدن مناسب بوده، جذاب و جالب بود. جلوتر كه رفتم از انرژی و جنبشی نهفته در آن‌ها حیرت‌زده شده گاه آنرا با یك تابلو از هنرمندی نام‌آور یكسان می‌دیدم. از اینرو برآن شدم تا با عکسبرداری از میان انبوهی از این نقش و نوشته‌ها تنها تكه‌ای را ـ آنگونه كه دلخواهم بود و به پیشینه بیش از سه دهه كارم طراحی گرافیك باز می‌گشت ـ برداشته و قاب نمایم تا شاید این پیراستن برای چشمـان دیگر دیدنی‌تر شود.
از اینرو بیشتر عكس‌هایی كه در اینجا خواهید دید نتیجه چنین رویكردهایی از سوی شهروندان است. بی  آنكه پدیدآورندگانش دستی در هنر داشته باشند. هرچند کار تنی چند از آنان نشان از ذوقی هنری كه كج رفته و یا که سركوب شده نیز دارند. به گمانم اینگونه كنش‌های‌ شهروندان می‌تواند زمینه پژوهشی تازه برای آنانكه در پی شناخت چیستی و چرایی چنین رفتارهای‌اند، باشد. هرچند اگر كاری در اینباره شده من از آن آگاه نیستم. در این نمایشگاه بیشتر آثاری که کمتر نشانی از خط و نوشته داشته و بیشتر حال و هوای انتزاعی دارند به نمایش درآمده است. بر آن بوده‌ام تا اینبار بینندگان خود به جستجو و یافتن راز ورمز در آن برآیند.

افتتاحیه نمایشگاه در تاریخ 9 بهمن از ساعت 16 تا 20 در گالری گلستان انجام خواهد شد. نمایشگاه تا چهارشنبه 14 بهمن به آدرس: تهران، دروس، خيابان شهيد كماسايي، شماره ٣٤.

درباره هنرمند: مهدی گوران سوادکوهی  |  زاده هفتم شهریورماه 1339 قم  |  طراح گرافیک از 1361 تاکنون  |  بنیانگذار «دفتر طراحی گرافیک سیمرغ» از 1372 تاکنون  |  عضـو رسمـی «انجمـن صنفـی طـراحـان گـرافیـک ایـران»  |  شرکت در تمامی دوره‌های نمایشگاه «بینـال طراحی گرافیک ایران»  |  کسـب عنـوان اثـر بـرتر در زمينـه طـراحی نشـانه ( آرم – لـوگـو) و دريافت  |  لوح زرين چهارمين نمايشگاه دوسالانه آثار طراحان گرافيک ايران بـرای طراحـی « نشـانه شـرکـت آواژنـگ » 1373  |  انتخـاب سـه تیـزر تلویـزیـونـی «بـرگ امیـد» در «نمـایشگـاه آثـار طـراحـان  |  مـوشـن گـرافیـک ایـران» بـه منـاسبـت هفتـه طـراحـی گـرافیـک تهـران 1394

نمایشگاه عکاسی مهدی گوران سوادکوهی در گالری سبحان

 

 

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.