پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نمایشگاه پژوهشی یَشت در نگارخانه هوم

0 119

نگاهی به اساطیر آفرینش ایران کهن در نگارخانه هوم و خانه هنرمندان ایران

نمایش 22 اثر از 10 طراح جوان در زمینه خلق اسطوره های آفرینش در ایران باستان به نمایشگاه گردانی سید مرتضی افراشی در نگارخانه هوم و خانه هنرمندان ایران.
نگارخانه هوم: جمعه 30 خرداد تا 10 تیرماه، خیابان قائم مقام فراهانی، روبروی تهران کلینیک، کوچه چهارم، پلاک 2، طبقه اول
خانه هنرمندان ایران: پنجشنبه 29 خرداد تا 5 تیر، خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، نگارخانه پاییز

ما به بهای نادیده گرفتن دنیای درون، بیش از حد خودمان را مشغول دنیای بیرون کرده­ایم. (مارک توبی)
چنین نیست که اسطوره ها را تنها در نظام کلامی و متنی باید جستجو کرد .مطالعات مربوط به اسطوره شناسی بسیاری از آثار خلق شده در قرن نوزدهم و بیستم در حوزه هنرهای تجسمی، نمایشی، شعر، رمان و سینما را دستخوش تغیر داده است ورنگ اسطوره به خود گرفته­اند.
اسطوره­ها یک شکل واحد بیانی نیستند و به خوبی از اشکال گوناگون بیانی و نظام­های نشانه­ای بهره می­برند. شناخت نظام­های گوناگون نشانه­ای مرتبط بااسطوره­ها از این جهت مهم هستند که می­توانند دید جامعی را به همراه تنوع بیانی از اسطوره­ها ارائه نمایند.(دکتربهمن نامورمطلق،درآمدیدی براسطوره شناسی،نشرسخن،1392)

اما نبودن این تنوع بیانی در فرهنگ تجسمی معاصروکم بودن حضور اسطوره­های ایرانی در ان به حرکتی اولیه در درون گفتمان فرهنگی نیاز داشت تا در خلال آن بتوان اسطوره را از نظام کلامی و  متنی به نظام تجسمی انتقال داد. آثار نمایشگاه حاضر در صدد است تا فاصله بین دو نظام بازنمایی کننده کلامی و دیداری  اسطوره های کهن ایرانی را کم کند و امکان شناخت بیشتر این اسطوره­ها را از طریق نمایش تجسمی و دیداری اسطوره­ها برای مخاطب عام و نیز پژوهشگران اسطوره­شناسی امکان­پذیر نماید.
نمایشگاه پیش رو شامل 22 اثر از 10 هنرمند جوان است و ایده آغازینش به حدود شش ماه قبل و دوره­های «نقد اسطوره ای در هنر وادبیات» در معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران برمی­گردد که بهانه­ای برای تشکیل حلقه اسطوره­شناسی واسطوره پژوهی شد. در جلسات این حلقه دانشجویی، متون کلامی  اسطوره­های آفرینش در ایران باستان به هنرمندان منتخب انتقال داده شد و آنها بنا به علاقه شخصی، اسطوره­ای را انتخاب و اثری را برآن مبنا خلق کردند.
این آثار فراتر از متن و موضوع اسطوره، به فرایند تبدیل نظام کلامی به نظام دیداری و تجسمی و انعکاس نگاه درونی و نمادهای شخصی هنرمندان نیز می­پردازد. هریک از هنرمندان با نگاهی امروزی و معاصر به این اسطوره­ها اثری آفریده است تا مخاطب، تنها با تصویرسازی از آن اسطوره  روبرو نشود.

نمایشگاه پژوهشی یَشت در نگارخانه هوم

 

ارسال یک پاسخ