پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نقش ها و نگاره های ایران باستان – قسمت سوم

764

نقش ها و نگاره های ایران باستان – قسمت سوم

ایران سرزمین زیبایی ها ، نقش ها و نگاره ها ، شعر و ادب وفرهنگ و هنر است. خاک ایران در و گوهر می پروراند،مردان و زنان ازاده ای که رشته های  زندگی را با زیبایی ها بافته اند.  از قدیمی ترین نگاره ها بر دیواره ی غارها تا افرینش زیبا ترین هنر ها در دوره های بعد، تجلی روح بزرگ و هنرمندانه ی این مردم است که در خلق  دست ساخته هایشان جلوه گری می کند.  این مبحث مروری دارد  بر اثار هنری بجا مانده از دوره های مختلف ایران باستان ، از نقاشی های عصر نوسنگی در غارها  تا اثار بجا مانده از امپراطوری ها و تمدن ها ی باستانی جیرفت ، ایلامیان ، کاسیان و مادها ،  هخامنشیان ، سلوکیان ، اشکانیان و ساسانیان .

قسمت سوم:کاسیان

از دیگر اقوام باستانی ایران که سهم قابل توجهی در تمدن و هنر آن دوره داشتند  کاسیان یا کاسی ها بودند , نخستین اقوام آریایی که  در هزاره سوم پیش از میلاد به احتمال قوی از سمت قفقاز و از راه آذربایجان به ایران مهاجرت نمودند و در غرب دریای خزر اسکان  گزیدند و سپس به تدریج به نواحی جنوبی تر ایران آمدند . اولین شهری که ساختند همدان بود که ان را آکسیان نام نهادند . از سمت جنوب با ایلامیان روبرو بودند و مجبور شدند که در نواحی شمال خوزستان در کوههای لرستان مستقر شوند و به تدریج با ثبات یافتن و قدرتمند شدن قلمرو خود به بابل حمله کرده و آنجا را فتح کردند و 500 سال در آن حکومت کردند . هم چنین با پیروزی بر ایلام مدت ها بر شوش نیز حکومت کردند. کاسیان را به مهارت انان در هنر فلزکاری و مفرغ کاری میشناسند .هنرمندان آندوره با مهارت و تخصص بی نظیر خود آثاری را خلق نمودند که گویای اوج هنر و صنعت در تمدن ایران زمین می باشد.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 1: این شئ به احتمال قوی سنجاق هایی بوده برای تزئین موهای زنان آن دوره که از جنس مفرغ است و با نقوش بی نظیری تزئین یافته

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 2: نقش برجسته تصویر گیلگمش پنجمین شاه اوروک ( یکی از شهرهای باستانی میان رودان در جنوب عراق کنونی بوده )  در حدود 2700 پیش از میلاد.حماسه معروف گیلگمش و الواح دوازده گانه آن  از معروفترین داستان های حماسی دنیا  از عصر باستان میباشد.این نقش برجسته هم اکنون در موزه لوور نگهداری میشود.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 3: تصویر زنی با دو موجود افسانه ای در دو طرف می باشد که از جنس مفرغ و مربوط به دوره کاسیت ها است .

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 4: از آثار مکشوف در لرستان است که از جنس مفرغ ساخته شده وابر انسانی  را نشان میدهد با کلاهی شاخدار که احتمالا گیلگمش میباشد که دو موجود افسانه ای بالدار را با قدرت گرفته و انان موجودات کوچکتری را در زیر پای خود دارند در مجموع این تصویر راوی افسانه ای باستانی می باشد.

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 5: تصویر قوچی بالدار از جنس فلز بجا مانده از قوم کاسیت های لرستان

نقش ها و نگاره های ایران باستان - قسمت سومشکل 6: از لوازم سوارکاری از جنس مفرغ و تصویر گیلگمش با دو حیوان افسانه ای بجا مانده از کاسیت های لرستان.

مرضیه کمانیاندرباره نویسنده: مرضیه کمانیان ؛ محقق و فارغ التحصیل میراث فرهنگی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.