پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

معرفی هنرمندان قفقازی زن تاثیرگذار در هنر معاصر

310

معرفی هنرمندان قفقازی زن تاثیرگذار در هنر معاصر

بزرگترین رخداد هنر معاصر جهان یعنی دوسالانه ی ونیز از چندین سال قبل تا بحال، ، میزبان کشورهای آسیای مرکزی شده. با وجود موفقیت این نمایشگاه‌ها، هنرمندان آسیای مرکزی حتی بین علاقه‌مندان هنر هم نسبتا ناشناس باقی موندن و حتی با حضور در این نمایشگاه هم اونطور که باید به مخاطبین شناسونده نشدن. از هنرمندان قفقازی ، این دو بانوی هنرمند در بین مجموعه داران، مسئولین یا دانشگاهیان از جمله موثر ترین افراد در توسعه ی هنر شگفت‌انگیز شوروی سابق هستند که آثار اونها در نمایشگاه ونیز هم حضور داشته.

آنیا سند – Annya Sand – 

در نگاه اول ممکنه آثار آبسترکت ساده‌ی آنا سند از آثار چشم‌گیر و پر زرق و برق آلماگول منلی‌بایوا دور به نظر برسه اما سند، این هنرمند قفقازی ، در واقع نکات مشترکی با هنرمند هم میهنش داره: هر دو شیفته و تحت تاثیر استپ‌های وسیع سرزمین مادریشون هستن، کار هردوشون لحن و رنگ و شکل طبیعت رو منعکس می‌کنه و این که هردوشون قزاقستان رو به قصد اروپا ترک کردن، منلی‌بایوا به برلین رفت و سند به لندن. اما باید گفت که نقاشی‌های سند لطیف‌تر، محافظه کارانه‌تر و آرام‌تر هستن. در آثارش به جای کشیدن زنان اخمویی که تظاهر می‌کنن قدرمتند هستن، اونها رو بصورت بالرین کشیده. در سال 2013، قبل از سال فرهنگی انگلیس و روسیه در 2014، آنیا سند؛ مجموعه‌ی مطالعات روسیه رو در خانه ی آسیای لندن به نمایش گذاشت، آنیا در این نمایشگاه چشم‌انداز منحصر به فرد بریتانیایی-آسیای مرکزیش درباره‌ی روسیه ی مدرن رو تقریبا 25 سال بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به نمایش گذاشت.  این چشم انداز منحصر به فرد از بین تمام کارهاش عبور می کنه و بهش اجازه میده تا خیلی از چیزهایی که خارج از قلمرو زندگی مدرن هستن رو اغلب با عیب پوشی پس زمینه‌ها و تمرکز بر روی یک شکل ساده حذف کنه.

معرفی هنرمندان قفقازی زن - آنیا سند معرفی هنرمندان قفقازی زن - آنیا سند معرفی هنرمندان قفقازی زن - آنیا سند معرفی هنرمندان قفقازی زن - آنیا سند معرفی هنرمندان قفقازی زن - آنیا سند

آیدا محمودوا – Aida Mahmudova – 

آیدا محمودوا که یکی از مهم ترین محرک‌ها و تکان دهنده‌های هنر معاصر آذربایجان و قفقازی هست، به یک هنرمند برجسته بودن قانع نیست. ایشون در سال 2011،  YARAT یعنی مشهورترین فضای هنری غیرانتفاعی کشورش رو تاسیس کرد. محمودوا بیان می‌کنه که هدفش از این کار اینه که از هنرمندان قفقازی حمایت کنه و سکوهای بین‌المللی که این هنرمندان میتونن در اونها کار کنن رو شناسایی کنه. کلاس‌های سطح بالا، برنامه های تبادل میان بریتانیا-آذربایجان، برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی، همگی به توسعه صحنه هنر کشور کمک می کنن. بعد از برگزاری اولین نمایش انفرادی در اروپا به سال 2013، محمودوا به آفرینش آثاری ادامه داده که با به تصویر کشیدن نوستالژی‌هاش، فرهنگ آذربایجان رو از طریق رسانه‌ها به نمایش بگذاره. به عنوان خواهر زاده ی بانوی اول حال حاضر آذربایجان، محمودوا زمانش رو بین باکو و لندن تقسیم کرده تا بتونه روابط بین آسیای مرکزی و صحنه هنر تجاری بین المللی رو افزایش بده.

معرفی هنرمندان قفقازی زن - آیدا محمودوا معرفی هنرمندان قفقازی زن - آیدا محمودوا معرفی هنرمندان قفقازی زن - آیدا محمودوا معرفی هنرمندان قفقازی زن - آیدا محمودوا معرفی هنرمندان قفقازی زن - آیدا محمودوا

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.