پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

هنر معاصر و مجسمه طلایی لاما در قوم اینکا

0 220

صد راوی تاریخ جهان: مجسمه‌ی لامای طلایی قوم اینکا در هنر معاصر

این لامای به ظاهر کوچک بخش عظیمی از تاریخ زمین را در بر می‌گیره. این مجسمه‌ی مینیاتوری که از طلای چکش کاری شده ساخته شده تا در مراسم سنتی قربانی کردن انسان‌ها برای خداوندگار کوه توسط قوم اینکا مورد استفاده قرار بگیره. این لامای شش سانتی که مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد، نماد تمدن ‍پرو به شمار میرفته. پرو که بیش از ۳۸۶۲ کیلومتر در امتداد رشته کوه آند امتداد یافته و ابرامپراطوری بزرگی رو شامل می شده.
اینکاها طلا را محترم میدونستن و اونرو میوه‌ی خورشید و بازتاباننده‌ی انرژی اون میدونستن. طلا متعلق به پادشاه بود که ادعا می‌کرد از طرف خدای خورشید برگزیده شده. لاما مهم ترین حیوان اهلی قوم اینکا به شمار می‌رفت که خوراک و پوشاکشان را تامین می‌کرد و نماد باروری به شمار می‌رفت. گاهی وقت‌ها تعداد زیادی لاما را برای خدایان قربانی می‌کردند. اهمیت این لاما به این خاطره که تعداد بسیار کمی از طلاهای قوم اینکا تا امروز به جا مانده چون اسپانیایی‌ها بعد از تصرف آن منطقه، تمامی طلاهای در دسترس را ذوب کرده و فروختند.
در نمایشگاه مروری بر تاریخ جهان در صد موضوع مختلف که با عنوان کامل A ­History of the World in 100 Objects در ابوظبی دبی برگزار شد، صد مجسمه مختلف که هر کدوم روایتگر آثار مختلف و زمان خاصی از هنر بودن به نمایش عموم گذاشته شده بود.

هنر معاصر و مجسمه طلایی قوم اینکا

ارسال یک پاسخ