پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

انقلاب تصویری در تلویزیون و هویت بصری شبکه سوم سیما

924

انقلاب تصویری در تلویزیون و هویت بصری شبکه سوم سیما

لوگوی شبکه ۳ سیما پس از سال‌ها تغییر کرد. لوگوی بازطراحی شده چه ویژگی‌هایی دارد که لوگوی پیشین نداشت؟ لوگوی شبکه سه مجموعه‌ای از ۹ دایره مساوی است که در تقسیم‌بندی سه‌تایی در هر عنصر در زاویه ۶۰ درجه شکل گرفته است. این لوگو که کار «ایمان یاری» است. رنگ‌های هویت بصری تازه شبکه ۳، زرد،آبی فیروزه‌ای و ارغوانی انتخاب شده‌اند که ممکن است در آینده تغییراتی هم داشته باشد. لوگوی ری‌دیزاین شده ساختاری بر اساس فرم دایره دارد. هر سه فرم تشکیل‌دهنده لوگو از سه دایره کامل ایجاد شده است. فاصله بین عناصر اصلی لوگو سه برابر شعاع دایره‌های تشکیل‌دهنده اصلی است. زاویه قرارگیری فرم‌ها ۳۰ و ۶۰ درجه است. این طراحی باعث می‌شود خطوط بیرونی لوگو در تصویر تلویزیونی، لبه‌هایی تمیز و خطی داشته باشد. فرم کلی لوگو در یک کادر مستطیل کامل محاط می‌شود که ایستایی آن را کامل می‌کند. تقارن درونی فرم طراحی شده باعث می‌شود با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، مجددا فرم اولیه لوگو شکل بگیرد.

هویت بصری شبکه سوم سیمااز طرفی دیگر محمدعلی قاسمی مشاور هنری سازمان صدا و سیما درباره تغییر و تحولات گرافیکی در شبکه های تلویزیون که از شبکه سه شروع شده است موارد دیگری را ارایه کرده است. ایشان در مورد هویت بصری شبکه سوم سیما گفت: به تازگی از جدیدترین لوگوی شبکه سه و عناصر تکمیلی بصری این شبکه مثل تیتراژها، زیرنویس ها و … رونمایی شد و در نظر داریم تا همه شبکه های رسمی کشور با این تغییر گرافیکی و ظاهری از درجه کیفی بالاتری برخوردار شوند. به گفته وی، در حال حاضر به طور کلی پکیج گرافیکی شبکه سه تغییر یافته و به مرور در شبکه های دیگر نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود، البته این تغییرات در فرمت اچ دی که آن هم به زودی شامل همه شبکه ها می شود بیشتر خودنمایی می کند.

وی درباره تغییرات لحاظ شده در لوگوی شبکه سه توضیح داد: با اعمال تغییرات در رنگ و اصلاح زاویه هویت بصری لوگوی شبکه سه تا حدی مدرن تر شده است. پیش از این سه دایره کشیده کنار هم نشان شبکه سه بودند که یکی از آنها طول بیشتری داشت اما الان هر سه به یک اندازه درآمدند و با سه رنگ اصلی آبی، زرد و ارغوانی دیده خواهند شد که در پس زمینه هم از سفید و طوسی استفاده کردیم. ترکیب فضای دو بعدی و سه بعدی با استفاده از رنگ و سایه به نوعی پایان متد قدیمی و استفاده از شیوه های روز است.

قاسمی با اشاره به اینکه به زودی قرار است شبکه تهران و شبکه پویا هم با ظواهر گرافیکی جدید رونمایی شوند، افزود: من به عنوان مشاوری هنری سازمان کاملا در جریان هستم که محمد سرافراز با جدیت تمام این مهم را پیگیری کرده و از زمان ریاستش بر سازمان ارتقای گرافیکی عناصر بصری و تغییر فرمت کانال ها به کیفیت اچ دی و فول اچ دی را در دستور کار قرار داده است. تیتراژ، زیرنویس، لوگو و … برند یک شبکه محسوب می شوند و یک هویت بصری جدید را رقم خواهند زد.

منابع: مهر نیوز – پندار

هویت بصری شبکه سوم سیما هویت بصری شبکه سوم سیما هویت بصری شبکه سوم سیما

 

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.