پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

پالت هایی از جنس هنر – قسمت اول

0 288

پالت های هنری سهیلا اصفهانی – قسمت اول

بر اساس تحقیقات، میلیاردها عدد پالت در گردش جهانی هستند. تنها در ایالات متحده 500 میلیون در هر سال تولید می شود.

آنها در همه جا، از جمله داخل و خارج مغازه های ما وجود دارند.

با این حال، ابعاد و تعداد آنها، دیدگاه آنها را تضمین نمی کند. تعداد کمی از ما به دنبال، پالت های چوبی برای حمل و نقل در قلب تجارت جهانی و به نتیجه آن در زندگی روزانه فکر می کنیم.

3پالت های هنری سهیلا اصفهانی

اما برای خانم سهیلا اصفهانی هنرمند ایرانی- کانادایی، این پالت ها به عنوان موضوعی مادی  و معنوی در زندگی او گره خورده است و آن را با نام پالت فرهنگی معرفی کرده است.

چه نماد بهتری می تواند بعد از این همه گردش و مهاجرت کالا، مردم، فناوری روز و ایده هایی که از جهان و دنیای معاصر وجود داشته باشد را انتقال دهد؟

چوب هایی از جنس رنگ و عشق

سهیلا اصفهانی در این باره می گوید: آنچه که در نگاه اول از این پالت ها برداشت می شود، زندگی عشایر است. شیوه کار من به این صورت است که پالت های موجود در هر منطقه را کار می کنم.

پالت های هنری سهیلا اصفهانیجایی که در آن کار می کنم و یا جایی که نمایشگاه برگزار می کنم. این نوع کار باعث می شود که برای تمامی افراد قابل فهم باشد.

وی در ادامه افزود: من فکر می کنم که ایجاد پالت های متناسب فرهنگ مردم آن ناحیه از لحاظ مادی پرهزینه است هرچند که ما را احاطه کرده و در هر مکان زندگی می کنیم، ولی ما معمولا به آن توجه نمی کنیم.

سهیلا اصفهانی پالت های مخصوص حمل و نقل را پیدا می کند و با قلم زنی به کمک نشان های بومی ایرانی روی آنها را نقاشی می کند.

در این پالت های فرهنگی به عنوان مثال، رنگ آبی و فیروزه ای، سبب روشنایی رسم الخط فارسی شده است و همچنین رنگ های آبرنگ، آبی ماندالا the blue mandala در نقوش عربی برگرفته از گنبد بنایی معروف در باغی در شهر اصفهان می باشد.

پالت های هنری سهیلا اصفهانیبا این حال، پالت هنری چوبی، بدیهی است که نقوش، هدف ها، معنا و زیبایی را تغییر می دهند.

وقتی به این آثار نگاه می کنید صدای افسوس و حسرت هنرمندان به گوش نمی رسد، درعوض روند انتقال فرهنگی را بیان می کند و مهمترین موضوع، حمل و نقل می باشد.

هنرمندی که تصمیم به مهاجرت به کانادا به عنوان یک زن گرفت، در پالت های خود نظریه ایده آلی را برای نشان دادن تجربه زندگی خود در میان فرهنگ های مختلف به عنوان یک قدم پویا ، پیچیده و نه یک واقعیت استاتیک، پیدا کرده است.

پالت های هنری اصفهانی تنها ترجمه فرهنگی در دنیا انجام نمی دهد

این پالت به عنوان طرح های تاریخی، این سؤال را ایجاد می کنند که چه اتفاقی در طول زمان در عصر سرمایه داری جهانی و کالیبراسیون فرهنگی، برای آنها افتاده است؟

این هنرمند با وجود اینکه در واترلوی انتاریو Waterloo, Ontario اقامت دارد، هنر وی دوبرابر بیشتر از شرق شهرت پیدا کرده است. سال گذشته، او در یک نمایش گروهی در موزه مهاجرت کانادا در هالیفاکس Halifax’s Canadian Museum در پارک 21 شرکت کرد و در تابستان امسال در یک نمایشگاه انفرادی در تاریخ 15 آوریل لغایت 20 ژوئن در مرکز هنری راس کریک the Ross Creek Centre شرکت کرد.

پالت های هنری سهیلا اصفهانی

همچنین او در این سه هفته اقامتی که در این مرکز داشت، مشغول به کار شد و یک گارگاه آموزشی در مورد خوشنویسی در خاورمیانه برگزار نمود. سهیلا اصفهانی از زمان صرف کردن با افراد بومی منطقه، مسافران و کاوشگران در زمینه های مختلف هنری لذت می برد.

ارسال یک پاسخ