به بهانه طراحی در جستجوی انبساط دانش شخصی و آثار مهدی بشاورد
مهدی بشاورد هنرمند خلاقیه که علاقه به کاراکتر دیزاین رو از دورانِ کودکیِ خودش حس کرد. دیدن فیلمهای مختلف و تمایل و قدرت تخیلی که داشتن، باعث شد تا پلههای ترقی در هنر رو هرچه سریعتر طی کنن. ایشون با بررسی آثار هنرمندان و اساتید مختلف، به سبکی از اجرا و ایده در آثارش رسیده و هنوز هم با آرشیو کردن اطلاعات جدید، به جهت رشد خلاقیت خودش اقدام میکنه. مهدی معتقده کشور ما از لحاظ بسیاری در هنر دیجیتال، نسبت به کشورهای غربی عقبتر هست با این حال، جوانان کشور با این محدودیتها دست به کارهای شگرف و خلاقانهای میزنن که جای آفرین داره. مهدی تلاشهای بسیاری رو در به انجام رسوندن درست آثار و خلاق بودن در فعالیتهای هنری که داره، انجام داده و معتقده که: ”تمامی رشتههای هنری به یک اصل فکر میکنن: ایده خلاق + اجرای مناسب و بروز. من تمامی تمرکزم رو بروی همین فرمول گذاشتم یعنی طرح سوال و طرح جواب. این یعنی هدف، یعنی ادامه مسیر صحیح و با برنامه و خلاقیت.”
مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و چهارم پان آرت
از حضور خودتون در دنیای هنر صحبت کنید…
علاقه من به کاراکتر دیزاین برمیگرده به دوران کودکی.دیدن فیلمهای ترسناک و تخیلی، میل فطری من رو به این سمت بسیار افزایش میداد و گذشته از اینها، قدرت تخیل متفاوت من نسبت به همسالانم باعث میشد که فاصله من و اونها کمی بیشتر از حدود استانداردهای اجراهای هنری در اون سنین باشه و مرتب توی اون دوران آثاری که در ژانرهای وحشت و تخیلی بود رو سعی میکردم به دقت برای خودم کپی برداری کنم. کمکم تصمیم گرفتم در دوران راهنمایی و دبیرستان آثار جدیتری بوجود بیارم اما اینبار با استفاده از قدرت تخیل خودم و ممارست در تمرینِ طراحی، اون هم بدون استاد! استاد من طراحانی بودن که نمیشناختم و تنها یک یا دو فریم از آثارشون رو در آرشیوم نگهداری میکردم و زمزمه فکری من رسیدن به سطح خروجی آثاری بود که همیشه علاقه مند بودم ایدههای ذهنیام رو به همون ترتیب و کیفیت خلق کنم. بعدها متوجه شدم ایدههای فکری من با اجرای کارهام بسیار متفاوته، یعنی ایدههای عالی اجرای ضعیف یا نهایتن متوسط …
رفرنسهای اون دوران من به فیلمها ختم میشد و چیزی که همیشه من رو درگیر خودش میکرد تیتراژ بلندی بود که تمام عوامل تولید رو در بر میگرفت. برای دسترسی تو اون سالها به اینترنت مشکلاتی بود و من سعی میکردم نام کمپانیها و افرادی که آثار مورد علاقه من رو بوجود میارن، کمکم تبدیل به آرشیوی از نمونه کارهای بزرگی بکنم که بتونم مسیر خودم رو فنیتر پیدا کنم. سالهاست از اون دوران میگذره و من هر روز آرشیو تجسمی خودم رو بزرگ و بزرگتر میکنم. کتابخونه منزل من چیزی به عنوان کتاب داخل خودش نگه نمیداره و دهها هارد اکسترنال که هر چند ماهی به تعداد اونها اضافه میشه، شامل میلیونها رفرنسه که برای بالابردن و بروز نگهداشتن سطح دانش هنریم من رو کمک میکنن و هر روز سعی میکنم آثار قدیمیتر جاشون رو به آثار جدید بینالمللی بدن.
طراحی کاراکتر در کشور ما بتازگی به دوران رشد خودش رسیده. فعالیت جوانان هنرمند ایرانی در این رشته به چه نحوی هست؟
سالهاست آثار بچههایی که در این عرصه و رشتههای دیگهی هنری که به تخصص و علاقه کاریم مربوط میشه رو رصد میکنم. دست مریزاد و خسته نباشید به تک تکشون میگم که مخصوصن در هنرهای دیجیتال به این سرعت رشد کردن اون هم بدون حمایت و تنها با رفرنسهای ویدئویی و یا مرور تک فریمهای هنرمندان تراز اول دنیا که با امکانات زیادی ساپورت میشن…
مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و چهارم پان آرت