هنر اکسپرسیو در نقاشی های سحر حاجعلی
به علت اینکه در دبیرستان در رشته تجربی مشغول تحصیل بودم و بعد از فارق التحصیل شدن به مدت چهار سال شاگرد استاد مهرداد ختایی بودم که این دوره نیز برای من یک دوره دانشگاهی مجدد بود.
در سال 92 پس از فارق التحصیل شدن توانستم اولین نمایشگاه انفرادی خودم را در گالری هور برگزار کنم و بعد از آن در همان سال در نمایشگاه گروهی کارهای کوچک گالری اریا شرکت کردم و سپس در سال 93 در یک نمایشگاه گروهی در گالری ماه مهر شرکت کردم.
البته ناگفته نماند که قبل تر هم یعنی در سالهای 81 و 87 در دو نمایشگاه گروهی نقاشی و عکاسی هم شرکت کرده بودم. در سال 93 شروع به تدریس طراحی در جهاد دانشگاهی کردم به مدت دو ترم و همزمان مشغول تدریس در دانشگاه علمی کاربردی در رشته های عکاسی و فتوشاپ بودم که شروع خوبی برایم بود.
از پیشینه هنری کمی صحبت کنید.
طراحی ها و نقاشی های بسیاری را در زندگی هنری خود انجام داده ام، تحصیلات بسیاری را هم همانطور که عرض شد در زمینه هنر و اجرا به ثمر رساندم، البته امسال هم در دانشگاه آزاد واحد تهران شرق مشغول تدریس هستم.
مابین سالهای 93 تا 95 فعالیتهای هنری من در جامعه هنری کمرنگتر شد چون مشغول اپلای کردن و طی کردن این مسیر برای دانشگاههای مختلف در امریکا بودم که نهایتا بهار 95 موفق به گرفتن پذیرش در دانشگاه فلوریدا اتلنتیک یونیورسیتی شدم اما متاسفانه هنوز نتوانسته ام ویزا امریکا را برای ادامه تحصیل بگیرم.
در عین حال من امسال توانستم پزیرش مقاله ام را که چکیده ای از پایان نامه ارشدم است را در The Turkish Journal Of Design And Communication بگیرم و به زودی مقالم در این مجله ای اس ای چاپ خواهد شد.
تکنیکی که شما در آثار خود ارایه میکنید، چیست؟
تکنیک این اثارم اکرلیک روی مقواست که در ابعاد 100*100 سانتی متر ارایه شده است. در مورد تکنیک کارهام اول سعی میکنم یک فضای اتفاقی برگرفته از نیروی ناخودآگاهم درپس زمینه به وجود بیاورم و سپس فیگورهای مورد نظرم را در این فضاها جای بدهم.
شلوغی و ترکیب بندی آثار خودتان را چه طور تعریف میکنید:
این شلوغی کار و رنگها نمادی از زندگی امروزی انسانها در فضای شهری است که توام با هرج و مرج، استرس ،دروغ ، فریب و اعمالی از این نوع هست که تبدیل به روزمرگی شده اند به خصوص در کشور ما و یا حتی کشتن ادم های بی گناه در کشورهای مختلف از طریق بمب های متعدد توسط انسانهایی که دیگر فقط ظاهر انسانی دارند و دیگر حتی یتیم کردن کودکان بی گناه دلشان را به درد نمی آورد.
شلوغی و اتفاقی به وجود آوردن پس زمینه در اثار من برگرفته از اثار جکسون پولاک هنرمند اکسپرسیونیسم انتزاعی است که تا حد زیادی با استفاده از نیروی ناخود اگاه خود اثارش را به وجود می اورد.
و اینکه این شلوغی به معانی که هدف من بوده یعنی هرج و مرج کمک بیشتری می کند. و تاثیر آثار پولاک بر کارهایم از زمانی شروع شد که موضوع پروژه پایان نامه ارشدم در مورد اتفاقی بودن آثار پولاک را انتخاب کردم و همزمان به دنبال تحولی در آثار خود میگشتم که رئال بودند و با بررسی اثار پولاک کم کم علاقهمند به وجود آوردن این گونه فضاها شدم.
حضور کاراکترهای حیوانی و فضای شهری در آثار شما به چه معناست؟
در واقع حضور فیگورهایی که اکثرا صورت حیوانی و بدن انسانی دارند نماد بعضی از انسانهاست که رفتارهایشان مانند حیوانات در جامعه است و فقط ظاهر انسان نما دارند که در فضای شهری جای گرفته اند که میتواند کمک به درک بیشتر این موضوع که این فیگورها انسان هستند و نقابی از حیوانات بر سر دارند، بکند.
متاسفانه دنیا پر شده از این نوع انسانها، انسانهایی که فقط به دنبال منافع خود هستند، انسانهایی که دروغ، خیانت، جنگ و … جز اصلی زندگیشان شده است و فقط نام انسان را به خود گرفته اند و البته که صورت حیوانی هم شاید برایشان مناسب نباشد زیرا حیوانات واقعا نسبت به همدیگر تعهد و حس دارند….!!!!!!
در مورد برداشت مخاطبین فکر میکنم مخاطبین خیلی زود کارهام رو درک می کنند چون هنرمندی هستم که بیشتر علاقه به کشیدن موضوعات اجتماعی دارم به شدت و خیلی سعی بر بیان حال و احوالات و مشکلات جامعه دارم که به نظرم یک نوع همدردی با مردم جامعه به حساب می اید. علاوه بر اینکه این مشکلات روی خودم هم تاثیر عمیقی داشته و دارد پس راحتتر می توانم حس مردم را از طریق کارهام بیان کنم.
خانم سحر حاجعلی برنامه های هنری شما برای آینده چه مواردی است؟
یکی از اهدافم مهاجرت به یک کشور دیگر مثل امریکا یا کانادا هست و ادامه تحصیل و فعالیتهای هنری در این کشورهاست چون واقعا هنر در ایران خیلی تاثیر گرفته از مافیاست البته بسیار شنیدیم در کشورهای دیگر هم داستان به همین منوال است ولی نه به شدت ایران و از برنامهای نزدیکترم شرکت در چندین نمایشگاه در کشورهای اروپایی یا امریکا است که اگر بتوانم کارهام رو از طریق چندین مجله بین المللی معرفی کنم این هدفم دستیافنی تر خواهد شد.
خانم سحر حاجعل صحبت آخر شما در زمینه آثار و هنرتان چیست؟
و کلام اخر اینکه کاش میشد حس انسان بودن را درک کرد و با این حس زندگی کرد و از زندگی لذت برد چون وقتی جامعه خالی باشه از اینگونه احساسات هرچقدر هم تعداد کمی بخواهند انسانگونه زندگی کنند نمیتوانند و مجبورند همرنگ جامعه بشوند.
به همین دلیل است که تمام چهرها در آثار حیوان نما هستند و حتی یک چهره انسانی هم دیده نمی شود که اشاره به ضرب المثل معروف خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو دارد.