پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

امیر صداقتی – عکاس

275

فضایی آرام و مهربان، برگرفته از روحیه‌ی هنرمند و آثار عکاسی امیر صداقتی

عکاسی از جمله هنرهایی هست که علاوه بر ایده پردازی و خلاقیت، ملزومات مناسبی رو هم برای ارایه اثر نهایی طلب میکنه. در این بین حضور امیر صداقتی  به عنوان عکاس جوانی که تونسته تمام موارد ذکر شده رو بدرستی در کنار هم قرار بده، بسیار جالب هست. عکسهای ایشون رابطه ای مستقیم با فضای زندگی و محیط شخصی خودش داره و تلاش این هنرمند به ثبت آثار با مضامین فراواقعی، شاعرانه و حتی فلسفی ادامه داره. ابتکار و خلاقیت از اولویت های کاری این هنرمند هست و بقول خودش: ” فضای آرام، مهربان، صمیمی، ملموس و مرموز از تاثیراتی هست که ناخواسته وارد عکس‌هام شدن و این تنها به شخصیت باطنی من برمی‌گرده.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و چهارم پان آرت

امیر صداقتی - عکاس

تعریف شما از عکاسی هنری چیست؟
از همون آغاز اختراع عکاسی چنین به نظر می‌رسید که ماهیت مکانیکی عکاسی اونرو از هنرهای زیبای سنتی مثل نقاشی که نیازمند مهارت دستی و تخصص کاملا اکتسابی بودن، متمایز می‌کنه. شارل بودلر، شاعر و منتقد، در قیاس نقاشی و عکاسی، عکاسی رو “علم مواد” تعریف کرده و توانایی‌های اونرو با عبارت “بیگانه با هنر” مردود شمرد. با این وجود خیلی طول نکشید که عکاسان مدعی منزلت هنری برای خودشون شدن. عکاسی هنر و پدیده‌ای هست که میآموزه، اطلاع‌رسانی می‌کنه و به ثبت خاطرات می‌پردازه و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان امروزی دراومده. عکاسی هنری (که شخصا با این اسم مشکل دارم!) به خاطر ویژگی‌های خلاقانه‌اش در میان عکاسان و علاقه‌مندان عکس دارای محبوبیت ویژه‌ای هست. این روزها اما، عکاسی هنری بهانه‌ای شده تا هر کسی به فکر پیدا کردن سبک خودش باشه که همین مسئله باعث میشه بسیاری از عکاسان راه رو اشتباه طی کنن، چرا که تنها لنز و فیلتر نمیتونه ابزار کافی برای گرفتن عکس‌های هنری و زیبا باشه. هدف این نوع از عکاسی معمولا بیان مفهوم خاص با کمک عناصر تصویر هست که به ویژگیهای زیبایی‌شناسانه و مفاهیم روشنفکرانه می‌پردازه. شایان ذکره که تعریف عکاسی هنری تا الان، موضوع بحث و مناظره‌های بسیاری در جوامع هنری دنیا شده.

کمی در مورد حال و هوای عکس‌هاتون توضیح بدین…
عکس‌های من اما، رابطه‌ی مستقیم با فضای زندگی و محیط شخصیم داره. بی‌شک هر عکس با هرگونه گرایش و کاربردی، دارای یک سری ارزش‌های بصری هم هست. پرداختن به فضای درون عکس‌ها، گاهی مضامینی واقعی، فراواقعی، شاعرانه، رویاگونه و یا فلسفی داره که علاوه بر جنبه‌های فنی و تکنیکی از تلاش‌های من بوده…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و چهارم پان آرت

امیر صداقتی - عکاس امیر صداقتی - عکاس

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.