پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

0 772

از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (قسمت دوم)

در راستای مطلب قبلی به ادامه مصاحبه با خانم اکرم قدسی یکی از هنرمندان در زمینه هنر جواهر سازی پرداخته ایم.

خواندن این مطلب پیشنهاد می گردد:
از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (1)
از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

2- تا به حال در چه نمایشگاه هایی حضور داشتید؟

گالری هفت ثمر، نمایشگاه گروهی ۱۳۷۳، فرهنگسرای نیاوران /نمایشگاه تجلی احساس گروهی ۱۳۷۳ /گالری هفت ثمر، نمایشگاه گروهی ۱۳۷۴ /دانشکده هنرهای زیبا، نمایشگاه گروهی ۱۳۷۵/دانشکده هنرهای زیبا نمایشگاه گروهی ۱۳۷۶ /گالری والی، نمایشگاه گروهی ۱۳۷۷ /گالری  گلستان، صد اثر از صد هنرمند ۱۳۷۷ /گالری والی، نمایشگاه انفرادی ۱۳۷۷ /نگارخانه دریابیگی، ۱۳۷۸ /ایتالیا، پروجا نمایشگاه انفرادی ۲۰۰۳ /ترکیه، استانبول نمایشگاه گروهی ۱۳۹۸ /چندین نمایشگاه دیگر در امور خیریه همچون عصای سفید و بچه های آسمان /چندین نمایشگاه گروهی زیورآلات نقره در گالری مس نگار و باغ موزه هنر ایرانی نیز داشته ام.از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

 ۳-لطفاً کمی از دغدغه های رشته طلا سازی برایمان بگویید.

پس از بازگشت به ایران سال ۱۳۸۸ به دنبال کار مرتبط با طلاسازی بودم ولی محیط کار بسیار مردانه بود و گاهی به تمسخُر می گفتند: مگر زن هم می تواند این کار را انجام دهد!!!از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

 اما پس از دیدن نمونه کارهایم خواهان همکاری می شدند، هرچند در نهایت تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم چون کار کردن در یک محیط تا این اندازه مردانه برایم بسیار سخت بود و ضمناً ابزار و وسایلشان هم آنقدر قدیمی و ابتدایی بود که به نظرم مناسب کار نمی آمدند، در حقیقت همان چیزهایی بودند که در آکادمی محل تحصیلم، در بخش موزۀ کارگاه مان نگهداری می شد و اجداد رومیان در سده های قبل از آنها استفاده می کردند.

بسیار باعث تأسف بود ولی احسنت به این سازندگان که با همان ابزارها، کارهای بسیار زیبایی خلق می کردند. چندین سال زمان برد تا ابزاری که من در ایتالیا با آنها کار می کردم کم کم در ایران وارد کارگاه ها و آموزشگاه ها شد.خوشبختانه چند سالی هست که خانم ها هم وارد این حرفه شده اند و تعدادشان هم کم نیست.

یکی از دغدغه های فعلی گران بودن ابزار و وسایل کار هست.

 4- برنامه های آینده شما در این زمینه چیست؟

مسلماً بالا بردن سطح کیفیت کاری، تولیدات بیشتر با خلق ایده های ناب و یونیک تر که تکراری نباشند. خالی از لطف نیست اضافه کنم، آموختن اصولي طراحي و نقاشي كمك موثري در راستاي طلا سازي براي من بود، چون من را قادر كرد تا آنچه را در ذهن دارم به منصه ظهور برسانم و ايده هاي ذهني ام را به مرحله عمل در بياورم.از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

بعد از اتمام دوره هاي آموزشي در زمينه طلا سازي و آرت كلِي، آنچه ساختم همگي يونيك هستند و دومي ندارند، نه تنها من بلكه بسياري از افرادي كه كپي كار نمي كنند بدون شك طرح ها و ايده هاي يگانه و منحصر به فردي را خلق مي كنند و اين از ويژگي هاي يك هنرمند است و براي هنرمند شدن و هنرمند ماندن بايد ايده مختص به صاحب اثر باشد و برآمده از ذهن خلاق او. براي همين است كه مي گويم هدفم همچنان براي آينده، توليداتي است با خلق ايده هاي ناب.از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

 5- چه توصیه ای برای دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه دارید؟

اینکه هنرجویان سعی کنند بیشتر مطالعه کنند، بیشتر آثار هنری و تازه های طلا و جواهرات را مشاهده کنند. از فضای مجازی هم برای دیدن ویدئوهای آموزشی کمک بگیرند و یکسری کارهایی را که می گویند بعضی از مدرسین نزد خود محفوظ نگه می دارند و آموزش نمی دهند را به راحتی ویدئوهای آن را پیدا کنند و به ارتقاء سطح کاری خود کمک نمایند.از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

به عنوان فردي كه در اين حوزه تدريس را نيز تجربه كرده پيشنهاد مي كنم تا مشتاقان اين هنر، تفكر و ديد خلاق داشته باشند تا به توليد ايده هاي جديد نائل شوند؛ بازار و سليقه روز را دنبال كنند تا بتوانند با زمان پيش بروند و بدين شكل بدون شک بازار مناسبي هم كسب خواهند نمود.

 آموختن مهارت هاي طراحي را به شيوه كامپيوتري با نرم افزارهاي به روز فرا بگيرند تا هم با تكنولوژي جلو بروند و هم اگر قدرت ديد سه بعدي اثر نهايي را ندارند اين ضعف را مرتفع كنند. و در نهايت مهارت در مذاكره داشته باشند و با تعهد اخلاقي در كار، با اعتماد بنفس قدم هايشان را استوار و محكم بردارند. باور داشته باشند که موفقيت هیچگاه دور نيست.از درخشش ستارگان تا تلالو جواهرات (2)

در نهایت تشکر و تقدیر می کنم از مجله خوب و پر محتوای “پان آرت” و همچنین کلیه اساتیدی که من را کمک و یاری کردند حتی اساتید ایتالیایی ام و همچنین خانواده عزیزم که طی سالها خیلی همراه و پشتیبان من بودند.

ارسال یک پاسخ