پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

صالح زنگانه – طراح گرافیک

285

از علاقه به تایپوگرافی و طراحی پوستر تا تدریس هنر همراه با صالح زنگانه

صالح زنگانه ، طراح گرافیک، در یک خانواده هنر دوست به دنیا آمده و فعالیت حرفه‌ای خود را هم اکنون در هنر گرافیک دیزاین بویژه پوستر ادامه میدهد.  علاقه‌ی این هنرمند به دیزاین، یک مساله ذاتی است و در این بین انتخابی آگاهانه در مورد طراحی پوستر نیز داشته‌اند. در آثار مختلف صالح زنگانه بویژه در طراحی پوستر، خصوصیت‌هایی مثل تصویرسازی، اصلاح بروی فونت‌های کاربردی و نیز ترکیب‌بندی‌های عمودی دیده میشود. علاوه بر اینها دوری از یک ترکیب ساختاری سوئیسی و علاقه به سورئالیسم فضای لهستان هم توانسته حال و هوای ویژه‌ای را در آثار ایشان به مخاطب نمایش دهد. این هنرمند علاوه بر طراحی گرافیک سالهاست که به تدریس در دانشگاه نیز مشغول بوده و شاگردان متعددی را در زمینه هنر راهنمایی و تربیت کرده است. صالح زنگانه معتقد است رشته طراحی گرافیک یک رشته علمی کاربردی است اما نداشتن علم و مطالعه‌ی کافی در این رشته میتواند هنرمند را به خلاقیت‌های سطحی و زودگذر محدود کند. ایشان همچنین درباره خلاقیت و بروز بودن اطلاعات هنری در مسیر پیشرفت اینطور بیان کرده‌اند که: «خلاقیتِ محض تا اندازه‌ای میتواند ما را به عنوان طراح جلو ببرد و قطعن بعد از مدتی به تکرار و سردرگمی خواهیم رسید. داشتن علم گرافیک میتواند افق‌های گسترده‌ای را پیش روی ما باز کند و سقف موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ما را بالا ببرد.»

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هشتم پان آرت

صالح زنگانه طراح گرافیک

کمی در مورد پیشینه هنری خود صحبت کنید…
در خانواده‌ای هنر دوست به دنیا آمدم. تحصیلاتم را در زمینه‌ی طراحی گرافیک تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم و از دانشکده هنر و معماری تهران مرکزی فارغ‌التحصیل شدم. همیشه عاشق گرافیک بودم اما این باعث نشد و نشده که خودم را محدود به دیزاین و طراحی کنم و در خیلی از زمینه‌های هنری دیگر تجربیاتی کسب کردم و میکنم. در حال حاضر همزمان هم به طور پاره‌وقت در حال تدریس در دانشگاه‌ها هستم و هم به طور مستقل و آزاد، حرفه‌ای طراحی گرافیک را تعقیب میکنم.

دلیل رویکرد شما به گرافیک و طراحی پوستر چه مواردی بوده است؟
علاقه به طراحی، دیزاین و گرافیک برای من یک مسئله‌ی ذاتی است؛ یک حس درونی. چرایی آنرا نمیدانم ولی فقط هست. در مورد پوستر اما کاملن موضوع فرق میکند! علاقه به پوستر برای من کاملن آگاهانه و عامدانه است. پوستر یک رسانه همه جانبه بوده که طراح میتواند خیلی از آموخته‌ها و تجارب خود را در زمینه‌ی طراحی گرافیک در آنجا پیاده کند! از ایده پردازی که مهمترین بخش برای پوستر است تا کار با تصویر و متن و ترکیب بندی و رنگ و تمامی موارد شیرین دیگر در طراحی گرافیک. ضمن اینکه شاخه‌ی به‌روز و آپدیتی است و باعث میشود طراح مداوم با موضوعات جدید در حیطه‌های مختلف وارد چالش شود؛ ضمن اینکه مشوق های زیادی هم برای این داستان در سطح جهان به شیوه‌های مختلف وجود دارد و داستان پوستر را نیز جذاب‌تر میکند.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هشتم پان آرت

صالح زنگانه طراح گرافیک صالح زنگانه طراح گرافیک صالح زنگانه طراح گرافیک

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.