پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

علیرضا شاه حمزه – عکاس

272

نمایشی از زیبایی‌های سرزمین ایران در آثار عکاسی علیرضا شاه حمزه

طبیعت بکر و کویر زیبای کاشان باعث شد تا هنرمندی جوان به عکاسی حرفه‌ای از طبیعت علاقه‌مند و لقب عکاس طبیعت ایران رو کسب کنه. علیرضا شاه‌حمزه با توجه به محیط زندگی و علاقه‌مندی‌هایی که از بچگی داشته، به عکاسی طبیعت روی میاره. نوعی عکاسی که در اون علاوه بر جذابیت، خطراتی هم وجود داره. آشنایی و همراهی با استاد عکاسی ایران، آقای باقریان و همینطور تجارب مختلف از عکاسی در صحرا، جنگل و کوهستان تونسته این هنرمند جوان رو به یکی از بهترین ها تبدیل کنه.
چشم‌نواز بودن مناطق در کنار بازی‌های نور و رنگ و بافت محیط به همراه اصلاح هنرمندانه تصاویر در نرم‌افزارهایی مثل فوتوشاپ، فوتو متیکس و پاناروما میکر، به جذابیت آثار این هنرمند کمک بسیاری میکنه. یکی از اهداف علیرضا از عکاسی طبیعت، نمایش مناطق زیبای سرزمین ایران در فصول مختلف به مخاطبین هست که در این کار گامهای مهمی رو هم برداشته.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

علیرضا شاه حمزه عکاس

از نحوه ورود به دنیای عکاسی و علاقه مندی به این رشته صحبت کنید؟
من در کاشان به دنیا اومدم و کاشان در حاشیه‌ی کویر مرکزی واقع شده و جزو مناطق کم آب و خشک جغرافیای ایرانه و گاهی بادهای سوزان و خشک در زمستان رو هم داره. در کاشان همه چیز در نظر انسان رنگ و بوی خاک گرفته، که نقاش و شاعر معاصر کاشانی سهراب سپهری هم در این باره شعر و نقاشی داره. من از کودکی در این منطقه کویری انس گرفتم و بزرگ شدم. علاقه مندی من به عکاسی هم از همون دوران بچگی رقم خورد. وقتی مستندهای حیات وحش و طبیعت رو نگاه میکردم خیلی هیجان زده میشدم و با دقت به ترکیب بندی اونها نگاه میکردم و لذت میبردم. از همون موقع به خودم میگفتم که به عکاسی طبیعت علاقه دارم و میتونم دنیای زیبای خودم رو به همه نشون بدم.

چرا عکاسی از طبیعت رو  به عنوان هدف اصلی انتخاب کرده اید؟
از کودکی دگرگونی‌های طبیعت کاشان رو در ذهن داشتم، از جمله بادهای سوزان کویری که پوست رو ترک مینداخت و پرنده‌های زیبای کویر و حیوانات دیگه‌ای از جمله شتر، روباه، مار، موش و بقیه حیوانات نظر من رو جلب میکردن و دوست داشتم از این طبیعت و موجودات عکاسی کنم. هر چند که خیلی سخت و طاقت فرسا و خطرناک بود. بعدها برادرم دوربین لومبتلی دو لنزی خودش رو به من هدیه داد که فهمیدم میشه با این وسیله طبیعت زیبای کویر رو به دیگران نشون داد. همزمان با کسب تجربه و با گذشت زمان، دوربین خودم رو با علم روز ارتقا میدادم. عکس‌های اولیه من بصورت فرم از کنده‌های درختانی مثل انار و نخل و گز و همینطور خطوط کویری بود. به مرور زمان، دوربین من رو به مناطق کوهستانی و ساحلی ایران کشوند و مناطق زیبای ایران رو به تصویر کشیدم که …

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

علیرضا شاه حمزه عکاس علیرضا شاه حمزه عکاس علیرضا شاه حمزه عکاس

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.