پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

علیرضا فرساد – مدیر تبریز تونز

259

تبریز تونز ، سایتی متفاوت با طعم فلفل و گفتگویی با علیرضا فرساد

هشت ماه از تولد سایت تبریز تونز میگزره. تولدی که سرآغاز حرکتی جدید و نو در عرصه اطلاعات و هنر کاریکاتور شد. شروعی که پایانی براش متصور نیست، مثل کشتی که پس از طوفانی مهیب در این دریای آرام به حرکت مقتدرانه خودش، رو به جلو ادامه میده. تبریز تونز از ابتدا نه برای قرار گرفتن در چارچوب سنتی سایت‌های مشابه، بلکه برای ساختارشکنی به میدان اومده بود. نیازی واقعی تا این قاب پوسیده رو بشکافه و طرح و حرکتی نو ایجاد کنه. سایتی متفاوت با طعم فلفل، شعاری که در اون ندای متفاوت بودن و رهایی از چنگال سستی و رخوت زده شد و با طعم فلفل، یعنی حرکتی منقلبانه در این عرصه که بشه با اون روحی تازه و شادی رو دمید.
علیرضا فرساد ، مدیر سایت تبریز تونز ، فعالیت حرفه‌ای خودش رو به عنوان یک رهبر در این سایت ادامه میده. با تمام مشکلاتی که بر سر راه ایشون و تیمش وجود داره و با وجود نوپا بودن سایت، آینده‌ای بسیار روشن در انتظار اونهاست. آینده‌ای که نویدبخش آرزوهایی سرشار از خلاقیت با طعم فلفل برای هنرمندانه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

علیرضا فرساد مدیر تبریز تونز

چرا کاریکاتور را به عنوان فعالیت حرفه‌ای انتخاب کردین؟
کاریکاتور؛ این کلمه شگفت انگیز. شگفت انگیز ترین کلمه‌ای که میتونه جهانی رو به تکاپو وادار کنه و یا جهانی رو به صلح و آرامش برسونه. کدوم کلمه این همه اعجاز و توان معجزه کردن رو داره؟ وارد این عرصه شدن نه برای حرفه یا حرفه‌ای شدن، بلکه فقط و فقط برای پیدا کردن چیزی بود که در این دنیای ماتریالیستی، همه ما به اون نیاز وافر داریم. بله؛ هدف ما از کاریکاتور پیدا کردن سنگ صبوری بود که دغدغه و آشفته بازارِ ذهن ما رو بشنوه و اونرو مَحرمِ دلِ خودش کنه.
از نگاه دیگران به قول یکی از دوستان خوش ذوق در این عرصه، فقط انگشت شماری هستن که میتونن با این هنر کسب درآمد کنن. کاریکاتور هنری نابه که نه با چشم مادیات بلکه با چشم دل و عشق باید به اون نگاه کرد. البته دوستانی هستن که حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای بودن در این زمینه رو فقط در کسب جوایز، مدال‌ها ، لوح‌ها، تندیس‌ها و مقام‌های رنگارنگ می‌بینن و محک حرفه‌ای بودن در این عرصه رو با این عناوین سنجش میکنن. دلیل ما برای حرفه‌ای بودن در هنر کاریکاتور، فقط عشق به کاریکاتور است و بس.

راجع به سایت تبریز تونز و فعالیت‌هایی که شما به عنوان مدیر مسوول این سایت معتبر مشغول انجامش هستین برای ما صحبت کنید؟
نزدیک به یک سال پیش، جرقه ایجاد سایت با دامین www.tabriztoons.com در بین گروهی از دوستداران کاریکاتور تبریز زده شد؛ سایتی متفاوت. بعد از صحبت‌های اولیه و آنالیز بسیاری از سایت‌های ایرانی و خارجی، متوجه شدیم که همه اونها از یک چهارچوب خشک و تکراری استفاده میکنن، بطوری که بیننده در صورت استفاده از یک سایت، دیگه رغبتی به بازدید از سایت‌های مشابه پیدا نمیکنه؛ مثل اخبار یکسان در قالب‌های متفاوت. از اونجایی که شعار ما داشتن سایتی متفاوت بود، نیازمند این بودیم که در ارائه مطالب و دیزاین سایت، بیشتر دقت کنیم و موارد جزئی و کلی اونرو مدنظر قرار بدیم و اهمیت به جزئیات و تنوع رو سرلوحه سایت قرار بدیم. بطور مثال از مواردی که سایت تبریز تونز رو متفاوت کرده، قرار دادن قسمت‌های جالب و پرباری مثل نمکدون شامل داستان‌های طنز آموزنده، آموزش کارتون و…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

علیرضا فرساد مدیر تبریز تونز علیرضا فرساد مدیر تبریز تونز علیرضا فرساد مدیر تبریز تونز

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.