پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

علی آقا حسین پور – طراح گرافیک

590

طراح گرافیک امروز، مترجم زبان تصویری جامعه معاصر و مروری بر آثار علی آقا حسین پور

علی آقا حسین پور، طراح گرافیک ایرانی با شیوه تصویرگری خاص در پوسترهاش که متاثر از طراحی‌های شخصی و چاپ سنگی‌های ایرانی هست، علت علاقه خودش رو نسبت به فعالیت در هنر گرافیک بیشتر بخاطر کاربردی بودن و ارتباط مستقیم‌اش با مخاطب عام بیان میکنه. حضور انسان‌های مبهوت و لایه‌های پنهان در آثارش از جمله شاخصه‌های تصویری ایشون به شمار میره. این هنرمند بدنبال تولید آثاریه که مخاطب‌اش بعد از برخورد با اونها متوجه کدگذاری‌های ایشون در آثارش بشه و مخاطب رو به چالش بکشه. از جمله فعالیت‌های پیش روی این هنرمند، راه اندازی دوسالانه پوستر 99 هست که در حال گردآوری 99 پوستر معاصر گرافیک ایران میباشن.
علی آقا حسین پور راجع به شیوه آثار خودش اینطور بیان میکنه: ” من به عنوان یک طراح و طراح گرافیک بر این باورم که تا زمانی خود طراح به یک شناخت واقعی از اجتماعش نرسه، نمیتونه با یک نگاه جدیدتر، موضوعات رو به چالش بکشونه و تاثیر گذار باشه، چون طراح گرافیک به عنوان یک مترجم زبان تصویری، ارتباط تنگاتنگی بین سفارش دهنده و مخاطب عام داره”.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و سوم پان آرت

علی آقا حسین پور طراح گرافیک

چرا گرافیک رو برای فعالیت‌های هنری خودتون انتخاب کردین؟
گاهی اوقات بعضی از انتخاب‌ها کاملا آگاهانه نیستن اما باعث میشن که خود به خود در مسیری جدیدی قرار بگیری و نتایج متفاوت‌تری بدست بیاری. اگه به سال 78 زمانی که دیپلم گرافیک رو انتخاب کردم برگردم، شاید هیچ وقت به این موضوع فکر نمی‌کردم که با تمام علاقه‌ای که به خوشنویسی و طراحی داشتم، طراحی گرافیک بخشی از زمانم رو به طور جدی به خودش اختصاص بده. خاصیت ذاتی طراحی گرافیک یعنی تکثیر و کاربردی بودنش و ارتباط مستقیم‌اش با توده مردم، برای من جذابیت‌های خاصی رو بوجود آورد که باعث تجربه یک حس متفاوت بود. این ویژگی منحصر به فرد بیشترین تاثیر در انتخاب و جدی گرفتن طراحی گرافیک به عنوان یک رسانه تاثیرگذار در حوزه کاری من داشت و از طرفی دیگه به دنبال این بودم که بدون حضور در گالری‌ها، حس و حال طراحی‌های شخصیم رو به صورت گسترده‌تری منتشر کنم.
انگیزه فردی برای انتشار آثار طراحی و خاصیت ذاتی طراحی گرافیک در تکثیر شدن باعث شد که این مسیر رو انتخاب کنم؛ هر چند هنوز طراحی برام از اهمیتی خاص برخوردار هستش و بیشترین تلاشم اینه که بتونم توی آثارم با درک بهتری حس و حال طراحی رو پیاده سازی کنم، البته با برداشتی از تکنیک‌های چاپ سنگی.

از شیوه تصویرسازی خودتون که در طراحی پوسترها انتخاب میکنید صحبت کنید؟
یکی از دغدغه هایی که در سال 1389 برای من جدی‌تر شد، این بود که چطوری به یک فضاسازی شخصی‌تری دست پیدا کنم چون در اون زمان، فضای تایپوگرافی در ایران خیلی پررنگ‌تر بود و من دنبال راه حل متفاوت تری برای کارهای خودم می گشتم. سابقه طولانی من در حوزه طراحی این تمایل رو در من بوجود آورد که چطور پتانسیل طراحی ها رو داخل پوستر پیاده سازی کنم. بطوری که هم ماهیت طراحی ها حفظ بشه و هم بتونم به یک فضاسازی شخصی تری دست پیدا کنم. طبیعتن این تصمیم کمی استرس آور بود، به دلیل اینکه دو موضوع مطرح بود در یک سمت قضیه هنر آرت یعنی ‌طراحی و در سمت دیگه ی ماجرا، طراحی گرافیک، هنری کاربردی؛ که با توجه به تفاوت عمیق این دو مدیا کار کمی سخت شده بود. اما در نهایت این اتفاق با پوستر (مادرخوانده /2010) شروع شد. کمی زمان لازم بود تا به نتیجه مطلوب برسم، حضور جدی طراحی در پوسترها باعث شد که در کل توی یک مسیر جدیدی قرار بگیرم و …

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و سوم پان آرت

علی آقا حسین پور طراح گرافیک علی آقا حسین پور طراح گرافیک علی آقا حسین پور طراح گرافیک

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.