پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

فاطمه مرادی – مجسمه ساز

351

مجسمه‌های سنگی برگرفته از لطافتی شاعرانه در آثار فاطمه مرادی

مجسمه سازی های هنرمند جوان، فاطمه مرادی ، از اون جهت جذاب هست که روح لطیف شاعرانه ای در چیدمان و رنگ آمیزی سنگها، جریان داره. همچنین ارتباط دادن فرم و نوع چیدمان سنگها برای کاربرد در نقاشی و حساسیت در ایجاد بافت، جلوه خاصی به آثار ایشون داده. ایده های این هنرمند علاوه بر طبیعت، از دیدن سنگ نگاره‌های دوره پارینه سنگی و مجسمه های مصر و آفریقا ایجاد میشه و حتی آرزو، ترس و غلبه بر اونها رو هم به آثارش وارد میکنه. حس این هنرمند در جمله ای راجع به آثارش به این شکل نهفته شده: ” وقتی صدای سنگها رو شنیدم، بخش بیشتری از زندگیِ من رو به خودشون اختصاص دادن. از اون پس، سنگ های مکان های مختلف رو به کنارم دعوت می کنم و با هم  به مجادله می پردازیم.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و چهارم پان آرت

فاطمه مرادی - مجسمه ساز

اولین جرقه‌ها برای تجلی ایده‌ها و آثارتون از کجا و چه زمانی شروع شد؟
جلوی کفش های خودم و دوستم همیشه زود خراب میشد. از خونه تا مدرسمون زمین خاکی بود و پر از سنگهای ساکن و ساکت که در مسیر خونه تا مدرسه اونهارو به حرف می آوردیم و با خودمون مسیرشون رو تغییر میدادیم. تا قبل از طلوع خورشید و تا زمانیکه نم در خاک وجود داشت خانه های گلی میساختیم و با سنگ اطراف اونها دیوار کشی میکردیم. سنگها وسیله بازی ما بودن. شاید این آغاز ماجرا باشه و شاید بسیار پیش از اینها ماجرا آغاز شده و من بخاطر ندارم. سالهای بعدتر، خونه ما به دریا نزدیکتر شد. هم آغوشی دریا و زمین، رازهای زیادی برای من با خودش داشت و بخش عمده‌ای از مشاهدات و تجربیات تصویری من رو ساخت. در اونجا سنگهایی رو دیدم که بدون اینکه من سوالی ازشون بپرسم، دریا میپرسید و اونها به صدا در می آمدند و فرم و شکل‌های متفاوتی به خود می گرفتن. سنگ ها سخنی پیچیده داشتن و حفره میساختن از تقدیر سرنوشت، تا مکانی برای فرو رفتن در اونها باشیم و همدیگه رو بهتر درک کنیم. مرگ تدریجی دارن اما با لحظه. لحظه درد، وحشت و آه … وقتی صدای سنگها رو شنیدم، بخش بیشتری از زندگیِ من رو به خودشون اختصاص دادن. از اون پس، سنگ‌های مکان‌های مختلف رو به کنارم دعوت می‌کنم و با هم به مجادله می پردازیم و شکل و فرم‌هایی که به خود گرفتن، نمایانگر شخصیت هایشان هستن. پس سنگ ها روح دارن … میرقصن، متولد میشون.

این کیفیات ذهنی شما و تبادلاتتان با طبیعت چگونه تبدیل به نقاشی و آثار حجمی میشه؟
از سنگها طراحی میکنم و روی سنگها رنگ میزنم. از فرم های اونها برای نقاشی هایم استفاده میکنم. علاقه زیادی به فرم و بافت سنگها دارم و سعی میکنم در نقاشیهام بافت اونرو را با حساسیت زیاد کار کنم. توجه به خصوصیات صوری و تجسمی اونها در نقاشی، گفتگوی جدیدی بین ما صورت میده و هر روز به دنبال اتفاق تازه ای بین همدیگه هستیم. در حقیقت نقاشی و تولید آثار حجمی، تداوم همان گفتگویی هست که بار نخست میان زمزمه سنگهای ساحل و دریا شنیدم و به نوعی راه سخن گفتن اونها برام در نقاشی متجلی شد. راه دریافتن رازهایی که گاه از خود سنگها فراتر میره و سایر پدیده‌ها و مفاهیم هستی رو نیز در بر می‌گیره.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و چهارم پان آرت

فاطمه مرادی - مجسمه ساز فاطمه مرادی - مجسمه ساز

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.