پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

مرتضی موسوی – طراح گرافیک

173

تصویرسازی دیجیتال و ترکیب آن همراه با آثار گرافیک در آثار مرتضی موسوی

یکی از خاصیتهای آثاری که تصویرسازی در اونها ارایه میشه، ناب بودن ایده و نمایشی از خلاقیت در خلق اثر نهایی است. زمانیکه تصویرسازی در کنار گرافیک قرار بگیره، ذهنیات هنرمندانه ای رو میشه در زمینه های مختلف هنری و تجاری خلق کرد. مرتضی موسوی ، طراح گرافیک، بخاطر سفارشات مختلفی که در زمینه‌های تجاری مثل بسته‌بندی داشته، بصورت جدی تصویرسازی رو پیگیری کرده و تونسته تا مرحله نهایی اجرا، از ایده، اتود دستی و در نهایت اجرای دقیق نرم‌افزاری بدرستی استفاده کنه. مرتضی با مطالعه آثار هنرمندان معاصر و متاخر و نیز تلاشهایی که در زمینه تصویر‌سازی داشته، تونسته آثار مناسبی در زمینه گرافیک خلق و به نمایش دربیاره. در زمینه اجرای نرم افزاری این هنرمند معتقده که: ” نباید فراموش کرد که در محله ابتدایی، یک تصویرساز باید دارای دستی قدرتمند در طراحی بر روی کاغذ باشه و نرم‌افزار تنها میتونه برای اجرای نهایی مفید باشه.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

مرتضی موسوی - طراح گرافیک

آغاز فعالیت حرفه ای شما در زمینه گرافیک از چه زمانی بود؟
مقطع متوسطه رو در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان سپری کردم و در این مدت اصول و مبانی اولیه گرافیک رو فرا گرفتم. در اون دوران بسیار در تلاش برای ورود به دنیای حرفه‌ای تصویرسازی و گرافیک بودم و به همین منظور با مطالعه آثار هنرمندان معاصر و متاخر دست به خلق تجربیاتی میزدم. در شرایط اون زمان به دلیل فراگیر نبودن اینترنت و عدم آشنایی کامل با نرم افزارهای مورد نیاز، این گونه تجربه کردن قدری دشوار نشون میداد. اصولاً تجربه های اولیه بصورت اتودهای دستی و اجرا بر روی کاغذ و یا مقوا با تکنیکهای مختلف بود و با چیزی که امروز تحت عنوان تصویرسازی دیجیتال دیده و شناخته میشه قدری متفاوت بودند. روند کار دستی نسبت به تصویرسازی با تکنیک دیجیتال به دلیل محدودتر بودن امکانات برای اجرا و امکان آزمون و خطا قدری دشوارتر هم میشد. سال 1381 بعد از ورود به دانشگاه و آشنایی کامل‌تر با نرم افزارهای تخصصی گرافیک، تکنیک اجرا تغییر کرد و سعی در اجرای تجربیات به صورت دیجیتال کردم. طبیعتن اجرای پروژه های تصویرسازی با نرم افزارهای دیجیتال در برخی موارد بسیار کارگشا، دقیق تر و اصولی تر بود. در این سالها پی به اهمیت تصویرسازی علاوه بر حوزه فرهنگی در بخش تجاری هم بردم و دست به خلق آثاری برای شرکت‌ها و کارخانه های تولیدی زدم که در نهایت بر روی بسته بندی‌ها و سلوفان‌های مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت.

دلیل اهمیت دادن به تصویرسازی در آثار شما از چه جهت هست؟
تصویرسازی و خلق تصویر مقوله ای هست که از کودکی به اون علاقه مند بودم و گه گاه با ابزار و تکنیک های مختلف سعی در تجربه کردن اون داشتم. زمانی که وارد دنیای حرفه‌ای گرافیک شدم از تصویرسازی به مراتب برای اجرای ایده ها و انجام سفارشات بیشتر استفاده کردم. از اونجا که در طی این سالها بخش عمده‌ای از سفارشاتی که محول میشد رو طراحی برای بسته بندی محصولات غذایی در بر میگرفت و با توجه به علاقه سفارش دهنده ها به طرح‌های فانتزی و تصویرسازی‌های خاص، این موضوع رو به صورت جدی دنبال کرده و ادامه دادم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

مرتضی موسوی - طراح گرافیک مرتضی موسوی - طراح گرافیک

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.