پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

وحید عزت پناه – کالیگرافر

329

جستجو با ذوق و انگیزه در دنیای هنر نقاشی‌خط وحید عزت پناه

هنر نقاشی‌خط سالیانی هست که بسیار مورد توجه هنرمندان جوان قرار گرفته. ترکیب تکنیک‌های نقاشی در کنار آثار خط و همینطور خلاقیتی که در ذهن جوان‌ترها بیشتر جرقه میزنه، باعث ایجاد آثار شگرفی شده. آثاری که خط ایرانی، ترکیب بندی و نیز روح نقاشی در اون موثره. هنرمند خلاق ایرانی، وحید عزت پناه از دسته افراد نامبرده هست که با سبکی خاص به‌نام اگزو کالیگرافی، سعی در نمایش نقاشی‌خط به صورت تغییر و تحول در بُعد المانهای ارایه شده داره. سبکی که در اون، معلق و رها بودن به تصویر کشیده میشه.
وحید در مورد اجرای آثار هنری نقاشی‌خط، مسیر پیشرفت این هنر رو در تغییر و تحول چشمگیری نسبت به دوران گذشته میدونه و اعتقاد داره که هرچی نقاشی‌خط به انتزاع نزدیکتر میشه، امکان کشف ابعاد مدرن و زیبایی بیشتری در اون بوجود میاد. این هنرمند، تکرار آثار دوره‌های پیشین جهت نمایش رو باعث عقبگرد و سایش خلاقیت هنرمند میدونه و اینطور بیان میکنه که با اجرای کار سنتی، نمیشه ادعای مدرنیته رو داشت. ایشون برای هنرمندان جوان‌تر؛ ذوق و انگیزه، تحقیق و پژوهش، تلاش پیگیرانه و صبر بسیار رو به جهت رسیدن به موفقیت، پیشنهاد میکنن.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و نهم پان آرت

وحید عزت پناه - کالیگرافی

مختصری از خودتون و فعالیتی که انجام میدین صحبت کنید…
سابقه بیست سال تدریس هنرهای تجسمی، طراحی گرافیک و عضویت در انجمن خوشنویسان ایران رو دارم و همینطور مدیر و بنیانگذار موسسه‌ی ترکیب هنر هستم. برگزاری هشت نمایشگاه انفرادی و شرکت در ده نمایشگاه گروهی در رشته نقاشی‌خط هم در فعالیت‌های هنری من قرار داره. بیشتر زمان من در موسسه به آموزش و انجام پروژه‌های گوناگون در زمینه هنرهای تجسمی (طراحی، نقاشی، نقاشی‌خط) سپری میشه. لازم به ذکره که نمایشگاه‌های متعددی نیز جهت هنرجوهایی که دارم، برگزار کردم. سالها تدریس و دیدن پیشرفت و موفقیت‌های هنرجویانم باعث ایجاد انرژی مضاعفی شده تا در این راه قدم بردارم، البته علاقه شخصی و تمرکزم در رشته نقاشی‌خط بوده و هست.

فعالیت موسسه ترکیب هنر چی هست و ایده شکل گیری اون چطور به ذهن شما خطور کرد؟
موسسه ترکیب هنر از بدو تاسیس با هدف آموزش مهارت‌های مربوط به شناخت درون و ارتباط موفق و موثر و بعد از اون با هدف آموزش هنر شکل گرفت. بنظر من یکی از بزرگترین معضلات جامعه ما، عدم ارتباط با خویشتن خویش و باور قدرت‌های درونی بخصوص حضور نیرویی مهربان و بخشنده به اسم خداوند بزرگه که در صورت یافتن و دریافت این انرژی بیکران، انسان میتونه در هر رشته‌ای از لحظه‌ لحظه‌های مسیر لذت ببره و سپاسگزار باشه. حالا این رشته میتونه هنر باشه که اتفاقن در زمینه کارهای هنری به جرات حضور یگانه بی‌همتا، دادار هستی ، خدای مهربان بسیار پر‌رنگتر و نیز وسیعتره. در هر حال، ایده من اینه که هر وقت حال درونی، مساعد و پرانگیزه باشه، کارها هم روان و عالی پیش میره. متاسفانه در جامعه به مقوله شناخت و عرفان نه تنها توجه شایانی نمیشه، حتی اونرو در حاشیه میدونن. در حالی که این مورد، اصل و بنیاد زندگی و موفقیت به شمار میاد.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و نهم پان آرت

وحید عزت پناه - کالیگرافی وحید عزت پناه - کالیگرافی وحید عزت پناه - کالیگرافی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.