ساختار مدیریت رنگ برای طراحان گرافیک

ساختار مدیریت رنگ برای طراحان گرافیک

در دنیای گرافیک، طراحان سعی بر آن دارند تا بتوانند خروجی بهتری چه از لحاظ کیفیت تصاویر چه از لحاظ رنگ های انتخاب شده برای سند خود ایجاد کنند. این روند تا آنجا ادامه دارد که مدیریت رنگ و اصلاح فایل خروجی می تواند برای تبلیغ، برندسازی و حتی فروش محصول نیز یک گام کلیدی تعریف شود.

طراحان سعی می کنند که فایل خود را به نحوی شکیل و زیبا، طراحی کنند. اما آنچه که اتفاق می افتد، مرحله خروجی و البته مدیریت رنگ است که از دید کاربران جدی گرفته نمی شود. بارها شده است که اسناد چاپی خارج از ایران را بررسی می کنیم و از کیفیت چاپ و اشباع رنگ بر روی متریال های مختلف حتی کاغذ تحریر و یا لفاف ها، شگفت زده شده ایم، با اینکه طراحی گرافیک مناسبی نداشته اند.

این مورد به کنترل کیفیت فایل از ابتدای طراحی تا خروجی نهایی مربوط می شود و گامهای کلیدی که در ایران باید باشد، برداشته نمی شود. این عدم اجرا، به دلیل نبود امکانات و یا محدودیت های تحریمی نیست، بلکه به دانشی بستگی دارد که جدی گرفته نمی شود و از طرفی به غیر تعدادی شرکت های محدود و طراحان مشتاق با یادگیری، کمتر شرکت و طراحی هست که از آن مطلع باشد.

دنیای طراحی با اصول مدیریت رنگ و خروجی صحیح فایل گره خورده است و این تعادل بین هنر و علم است که باعث می شود یک اثر هنری به صورتی فاخر، جذاب و درست به یک محصول با کیفیت چاپی تبدیل شود که هم از لحاظ بصری زیبایی مناسب داشته باشد و هم از دید مشتری، به نحوی نمایان شود که در موارد ترغیب به فروش هم کارساز باشد.

پروفایل های رنگی

زمانی که از چاپ صحبت می شود، نمی توان نقش پروفایل های رنگی را نادیده گرفت. ساختار این پروفایل ها به نحوی تعریف شده است که از لحاظ کیفیت، غلظت رنگ، نوع ماشین چاپ و ساختار اولیه کاغذ، تعاریف مناسبی را در خود گنجانده و برای کاربر گرافیک موثر باشند.

پروفایل ها، فایل هایی کم حجم هستند که اطلاعات مختلفی را در خود ذخیره می کنند.

این فایل ها در نرم افزارهای گرافیکی قابلیت ورود دارند و فایل را بر اساس ساختار تعریف شده خود، تغییر می دهند. هر پروفایل رنگی، تعاریف مختلفی را در خود دارند که بر روی فایل گرافیکی طراحی شده اثر می گذارد.

این تعاریف در حالتی کاربردی و عمومی، شامل مواردی مانند نوع دستگاه چاپی، نوع کاغذ مورد استفاده، استاندارد مرکب، غلظت رنگ مشکی و درصد رنگهای CMY برای چاپ است.

ساختار پروفایل های رنگی

در ساختار هر پروفایل رنگی شاهد آن هستیم که یک فایل کوچک کم حجم چطور می تواند میزان مرکب استفاده شده در زمان چاپ را با تعریف بروی فایل طراحی شده تغییر دهد. اینجاست که طراحان موفق با توجه به اصول مدیریت رنگ، سعی بر استفاده از پروفایل رنگی مناسب هستند یا آن پروفایل را خود ایجاد می کنند تا یک فایل با حداقل تغییر در اختلاف رنگ، خروجی بگیرند.

پروفایل های رنگی مختلفی در سالیان سال توسط شرکت های مختلف ایجاد شد. این فایل ها به شرطی بر روی سند تاثیر مناسبی می گذارند که ساختارهای فایل طراحی شده نیز به درستی تعریف شده باشد.

برای مثال، کیفیت تصاویر استفاده شده در فایل، انتخاب رنگهای پراسس و اسپات و همین طور اصلاح کانال های رنگی تماما در موثر بودن پروفایل های رنگی تاثیرگذار است. چه بسا در یک فایل، نوعی پروفایل رنگی استفاده شده باشد اما به خاطر اصول مختلفی که نام برده شد و در فایل، درست تنظیم نشده است، اثر پروفایل نیز آنچنان خودنمایی نکرده است.

از کجا پروفایل تهیه کنیم

به صورت پیش فرض، زمانی که شما برنامه های گرافیک ادوبی را نصب می کنید، پروفایل های رنگی نیز نصب می شوند و تنها کافی است آنها را به سند خود اعمال کنیم. گزینه Convert to Profile که معمولا در بخش Edit یا Color Setting است امکان انتخاب یک پروفایل رنگ را به کاربر می دهد.

سایت های مختلفی هم که از اعتبار بالایی برخوردار هستند، به صورت زمان بندی شده، پروفایلهای جدید آپدیت شده را با توجه به نوع دستگاه و متریال های مختلف و استانداردهای سازمان ایزو، به روز کرده و در اختیار طراحان قرار می دهند که از آن جمله می توان به سایت colormanagement.org اشاره کرد که انواع پروفایل های رنگی را با توجه به نیاز تعریف کرده است.

در قسمت های بعدی بیشتر در مورد کاربرد مدیریت رنگ برای طراحان گرافیک سخن خواهیم گفت.

نویسنده: رضا عالی

پس از چاپپیش از چاپچاپچاپ آنلاینچاپ تجاریچاپ دیجیتالدنیای طراحی و چاپصنعت چاپمدیریت چاپناظر چاپنظارت بر چاپ