پلی برای ماندن

میراث لیلا عراقیان برای ایرانیان به مطرح شدن در بین الملل موجب شد.

گذری بر تاریخچه پل طبیعت

 

 

لیلا عراقیان (متولد:1365) معمار ایرانی پل طبیعت است. فوق لیسانس معماری از دانشگاه کلومبیا انگلستان ، جایی که او برنده جایزه فارغ التحصیلان معماری UBC ، Henry Elder شد. وی قبلا در ایران در دانشگاه شهیدبهشتی در رشته معماری تحصیل کرده بود.

در 2005، عراقیان شرکت Diba Tensile Architecture را تاسیس کرد، که در امور معماری و طراحی، ساخت و نصب ساختار لایه ای تخصص داشت. او معمار و طراح ارشد پل طبیعت در تهران است. یک پل عابر پیاده در اواخر سال 2014 افتتاح شد که چندین جایزه کسب کرده است،که شامل جایزه اقا خان 2016 ،جایزه ی دنیای معماری برای معماران، و جایزه بهترین انتخاب برای بزرگراه و پل هارا از آن خود کرد.

 

حضور پل طبیعت در فستیوال های جهانی

میراث عراقیان برای ایرانیان به مطرح شدن در بین الملل موجب شد; او به خاطر تحریم های ایران اجازه حضور در فستیوال های جهانی را نداشته باشد.

به گفته خود معمار که خودش مخالف این تحریم ها و اتفاقات است:” این بسیار مسخره است زیرا من یک معمار ایرانی هستم و مشغول یک فعالیت فرهنگی هستم، و این هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.”

بزرگترین گذرگاه تهران

پل طبیعت (تلفظ فارسی: Pole Tabiat‎ که در زبان انگلیسی Nature Bridge به آن گفته میشود) بزرگترین گذرگاه در تهران است.

این پل 270 متری (890 فوت) دو پارک عمومی – پارک طالقانی و پارک آب وآتش – را با استفاده از بزرگراه مدرس از هم جا شده اند ، یکی از بزرگراه های اصلی شمال تهران ، به هم متصل می کند.

پل طبیعت به عنوان بخشی از یک مسابقه محلی برای طراحی یک پل برای اتصال دو پارک در شمال تهران که توسط یک بزرگراه از هم جدا شده اند ، طراحی شده است.

در طراحی پل، که پردازش آن یک سال به طول انجامید؛ هدف خانوم عراقیان ساختن مکانی برای لحظه ای مکث و تفکر بود، نه برای دیدن و رد کردن. برای رسیدن به این هدف ،این یک پل معمولی نیست و دارای چند نیمکت و صندلی است.

ساختار اولیه پل در اوایل سال 2010 اغاز شد و از 2000 تن فولاد و 10000 متر مکعب بتن و در اکتبر 2014 به پایان رسید.

ساخت پل روی بزرگراه بزرگی به عنوان یك چالش عظیم توصیف شده است كه سكوها و تونل های موقت ساخته شده است تا اطمینان حاصل شود كه هیچ چیزی در بزرگراه زیر پل سقوط نمی كند.

معماری پل طبیعت

سه ستون به شکل درخت از دو سطح عرشه مداوم پشتیبانی می کند که باعث می شود سطح پایین تحت پوشش قرار بگیرد و برای استفاده در تمام فصول مناسب باشد. عناصر سازه پل از یک ترتیب هندسی نهفته چرخانده و تکرار شده در هر سه بعد استفاده می کنند.

هر یک از دو پارک که به پل وصل می شود دارای چندین مسیر است که بازدید کنندگان را به روی پل هدایت می کند.

درباره گروه دیبا

شرکت دیبا به عنوان اولین شرکت تخصصی در زمینه معماری،طراحی و تولید سازه های پارچه ای(سازه های چادری) در ایران در سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد .

گروه دیبا در ادامه؛ فعالیت های خود را در زمینه سازه های معماری،پل و سازه های کابلی و کششی توسعه داد و توانست پیشرو صنعت سازه های غشایی در ایران باشد.

رویکرد گروه دیبا،به عنوان یک مجموعه پیشگام،اعتقاد به همبستگی و ارتباط تنگاتنگ میان معماری و ساخت است که هر دو در کنار هم،موضوع اصلی فعالیت شرکت محسوب می شود.

بر این اساس ،با توجه به اینکه اجرا و تحقیق طرح پیشنهادی غالبا توسط متخصصین همین مجموعه صورت میپذیرد،همواره طراحی ها با حساسیت و دقت بسیار بالاو در کنار برآوردهای مالی و هزینه ای انجام می پذیرد.