پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

ابوالفضل همتی آهویی – تصویرگر

621

دگرگونی یک فرم در بی نهایت تخیل و بررسی استاد ابوالفضل همتی آهویی

استاد ابوالفضل همتی آهویی؛ نامی آشنا در هنر تصویرگری ایشان متولد آشتیان هستند و افتخارات مختلفی را تاکنون کسب کرده‌اند از جمله دکترای افتخاری (درجه یک هنری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (مرکز گرافیک)، مدیر هنری مجله رشد کودک آموزش و پرورش و البته فعالیت‌های درخشانی به عنوان مدرس، داور هنری و نیز فعالیت در انتشارات روژان. استاد آهویی سالهاست با شیوه خاصی در تکنیک آبرنگ به خلق آثار هنری مشغول هستند که از جمله آثار این بزرگوار میتوان به دو کتاب «سرخ و صورتی» و «چکاوک و چمنزار» اشاره کرد. ایشان در مورد تدریس در حوزه هنر تصویرسازی به ویژه برای کودکان فعالیت بسیاری داشته و هم اکنون بصورت جدی در حال نگارش کتاب‌هایی هستند که روش آموزش هنر و زمینه ایجاد خلاقیت برای کودک را بررسی میکند. استاد آهویی راه‌های افزایش خلاقیت و اجرای مناسب آثار برای کسب درآمد و رسیدن به شهرت را نیازمند آموزشی صحیح دانسته و بیان کرده‌اند که: ” دگرگونی یک فرم در بی‌نهایت تخیل میتواند شما را به ایده‌های بسیاری برساند، در آن زمان است که شما میتوانید هم کسب درآمد خوبی داشته باشید و هم نامی از خودتان به جای بگزارید.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و ششم پان آرت

ابوالفضل همتی آهویی تصویرگر

از تکنیک‌های تصویرسازی خودتان برای خلق آثار هنری صحبت کنید…
تکنیک من آبرنگ است و سبک مخصوص به خودم را دارم. این تکنیک خاص را میتوانید در کتاب‌هایی چون «سرخ و صورتی» یا «چکاوک و چمنزار» بررسی کنید. روایت علاقه‌مند شدن من به این تکنیک هم به گذشته بر میگردد. سالها پیش که در حال طراحی یک روزنامه دیواری بودم بصورت اتفاقی شروع به طراحی با آبرنگ کردم. ترکیب رنگ‌ها و شفاف بودن این تکنیک برای من جالب بود و با کمی کنترل کردن آن، توانستم به خلق آثار مختلفی برسم. در کتاب «چکاوک و چمنزار» این تکنیک بهتر به اجرا در آمد تا جایی که مخاطب آنرا با ایربراش اشتباه میگرفت و این بخاطر تمیز بودن و دقت اجرا بود. بعد از این ماجرا بود که با تکنیک آبرنگ آثار بیشتری را ارایه کردم.

در مورد تدریس و فعالیتهای هنری خود صحبت بفرمایید…
علاوه بر تدریس به کودکان، به علاقه‌مندان جوان نیز تدریس میکنم. در تدریس، من سمت و سوی هنر و تصویرگری را به دانشجویان خود نشان میدهم. در رشد خلاقیت، ایده‌پردازی و همینطور در ترکیب‌بندی به آنها کمک میکنم تا راه خود را بیابند. چون در بین هنرجویان من از افرادی با تحصیلات مختلفی وجود دارد، رشد خلاقیت و ارایه راه درست کمی سخت‌تر از کودکان است. علاوه بر تدریس، به طراحی و همینطور برگزاری نمایشگاه هنری نیز مشغولم که البته آخرین نمایشگاه در اواخر آذرماه امسال با هدف نمایش و فروش آثار دانشجویانم برپا خواهد شد.

با توجه به اینکه تدریس به کودکان سختی های خودش را دارد، چرا این فعالیت را به عنوان پیشه خود انتخاب کردید؟
پس از سال ها تحصیل، تدریس و تجربه توانستم نحوه تدریس و تکنیک‌های اجرایی مناسب برای کودکان را پیدا کنم. در سال 56 بود که متوجه شدم بهترین مکان برای فعالیت هنری کودک، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است. بعدها با آقای «پرویز کلانتری» آشنا شدم و با فعالیت بیشتر در کانون و نیز ورود به بخش سرگرمی‌های سازنده کانون، چند سالی را به صورت جدی با تصویرسازی کودک ارتباط داشتم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و ششم پان آرت

ابوالفضل همتی آهویی تصویرگر ابوالفضل همتی آهویی تصویرگر ابوالفضل همتی آهویی تصویرگر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.