پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

احد سعدی – آذرنگاری

0 1,401

آذرنگاری هنری الهام گرفته از هنرهای کلاسیک ایرانی در تذهیب و مینیاتور

احد سعدی هنرمندی خلاق و بنیانگذار سبک آذرنگاری هست. سبکی که در اون از پارچه های متنوع همراه با شعله های آتش برای چسباندن قطعات پارچه و خلق اثری هنری استفاده میشه. به گفته احد، این سبک بیشتر الهام گرفته از هنر کلاسیک ایرانی یعنی تذهیب و مینیاتور هست که به صورت مدرن طراحی شده و در اون پیامهایی چون صلح جهانی، عشق، نوع دوستی و سعادت نهفته هست. از این هنرمند برای برگزاری ورکشاپ و نمایشگاه های مختلف در زمینه آذرنگاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی دعوت شده و این موضوع نمایانگر مهارت و سلیقه این هنرمند ایرانی هست. همسر ایشون، سرکار خانم پریسا کرمنژاد هم هنرمند هستن و در زمینه نقاشی و عکاسی فعالیتهای بسیار متنوعی رو انجام دادن، مخصوصا تلفیق عکس و نقاشی و خلق تابلوهایی در سبکی ویژه از این دو هنر. در ادامه، مصاحبه اختصاصی مجله هنرهای تجسمی پان آرت رو خواهید خوند با هنرمند احد سعدی و همسر محترم ایشون خانم پریسا کرمنژاد درباره فعالیتهای هنری که در ایران و خارج از کشور انجام میدن.

احد سعدی و پریسا کرمنژآد

از پیشینه هنری خودتون بصورت خلاصه صحبت کنید…
احد سعدی هستم. در سال 1980 میلادی در شهر تبریز متولد شدم. از دوران کودکی علاقه وافری به هنرهای اصیل ایرانی یعنی تذهیب و مینیاتور داشتم و در دوران نوجوانی در نقاشی هایم شروع به کار در طرحهای سنتی ایرانی اما به صورت آزاد به شیوه های نو وشخصی و خودآموخته کردم. تا الان هم در 5 نمایشگاه انفرادی و 10 نمایشگاه جمعی شرکت داشتم.

شما بنیان گذار سبکی بنام آذرنگاری هستین. این سبک از کجا و با چه پیش زمینه ای شروع شد ؟
در 1999 میلادی وارد مرحله جدیدی از هنر شخصی و ابداعی خودم که اسم اونرو “آذرنگاری” نام گذاشتم، شدم. در 2008 میلادی آذرنگاری به عنوان سبکی نو در هنر از طرف وزارت فرهنگ و هنر ایران شناخته میشه و مورد تائید کارشناسان قرار میگیره. در همون سال آثارم در گنجینه و کتابخانه ملی ایران ثبت اثر شد و به عضویت جامعه مخترعین و مبتکرین ایران در اومدم. معنای نام “آذرنگاری” همونطور که از اسمش پیداست یعنی نگارش با آتش، چون در این سبک از هیچ نوع رنگ و قلمی استفاده نمیشه. در این تابلوها تونالیته رنگها از سوزانیده شدن پارچه‌های رنگی بروی هم به وجود میآن.
به منظور حفظ و ماندگاری آثار و انتقال به نسل های آینده، از هیچ نوع چسب یا ماده ای برای اتصال پارچه ها به هم استفاده نمیشه و تماما به روش سوخت، پارچه ها در هم ادغام میشن.

منابع الهام در این سبک چه مواردی هستن؟
فکر اولیه برای ایجاد این هنر در زندگی من به دوران کودکیم برمیگرده. چون عاشق بازی با کبریت و هر گونه وسیله آتش زا بودم. یک روز در حین بازی با آتش در اتاق مادرم، یکدفعه با افتادن تکه آتشی روی پارچه‌ها و سوختن و به هم چسبیدن اونها، در ذهنم جرقه اولیه برای تولد هنر “آذرنگاری” زده شد. در طول زندگی هنری هیچ استادی نداشتم و در یادگیری نقوش سنتی ایران و هم در ایجاد طرح ها و نقوش جدید و ابداعی، فعالیتهام کاملا خود جوش بوده.
بیشتر آثارم الهام گرفته از هنرهای اصیل ایرانی یعنی تذهیب و مینیاتور، که به صورت مدرن طراحی و اجرا شده، هست. مفاهیم و حکایت ها در آثار، بر اصول بینش و تفکر عرفانی و فلسفی هست و پیامها حاوی مفاهیمی مثل صلح جهانی، عشق، نوع دوستی، فطرت و تکامل درونی انسان، معنی و زیباییهای آفرینش، پیوند انسان و طبیعت و سعادت در زندگی معنوی هستن.

استقبال هنرمندان خارجی از آذرنگاری و آثار شما چقدر هست؟
نمایشگاه‌های من بسیار عالیه و از اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی دعوت به همکاری و برگزاری نمایشگاه و ورک‌شاپ شدم. الان در کشور ترکیه از طرف اساتید و مسئولین دانشگاه های هنر دعوت به برگزاری نمایشگاه در گالری‌های مختلف هستم.

احد سعدیَ و پریسا کرمنژآد

فعالیت هنری همسر شما در چه زمینه ای هست؟
همسرم “پریسا کرمنژاد” هنرمند توانایی در زمینه های نقاشی و عکاسی هست که فعالیت‌هایی هم در زمینه مجسمه سازی داشتن. ایشون در 1377 با رای هنرمندان عکاس، جزء اعضاء هیات موسسین انجمن عکاسان تبریز، زیر نظر اداره کل فرهنگ تبریز انتخاب شدن. پروژه های عکاسی همسرم بین سالهای 81 تا 88 در موضوعات عشایر، طبیعت، بناها و آثار تاریخی و پژوهش در این باره بوده و در کنار این پروژه ها به نقاشی، حجم سازی و عکاسی مدرن هم ادامه میدن.
از سال 1385 به خاطر 2 مقام کشوری، موفق به پذیرش و نیز ورود به انجمن پژوهشگران جوان در رشته مردم‌شناسی در دانشگاه آزاد تبریز شدن. در سال 1387 از طرف دانشگاه آزاد هریس و بعد سماء تبریز به تدریس در رشته عکاسی دعوت و بعد از دو سال تدریس، برای ادامه پروژه های هنریشون به کشور ترکیه نقل مکان کردن. الان هم آتلیه ای شخصی برای کارهای نقاشی، عکس و حجم دارن.
پروژه های فعلی همسرم شامل : 1- مجموعه نقاشی‌هایی که از رنگها و روشهای مختلف در اونها بهره گرفته شده 2- مجموعه عکسهای مدرن با موضوع روان انسان و ناخوداگاه 3- تلفیق عکاسی و نقاشی یا تابلوهایی که از ترکیب نقاشی با عکاسی به سبک خاصی شکل میگیرن، هست. در زمینه عکاسی، نقاشی و حجم تابحال 4 نمایشگاه انفرادی و 29 نمایشگاه جمعی برگزار و در 17 جشنواره ملی و بین المللی موفق به کسب مقامهای برتر شدن که مهمترین اونها کسب مدال طلا و مقام اول جهانی جشنواره “راک صربستان” و جایزه “مانسیون” از ترکیه بوده.

آیا پروژه مشترکی رو با همسرتون به انجام رسوندید؟
بله اما به صورت مستقل وابسته. یعنی از زمانی که زندگی مشترکمون رو آغاز کردیم من در پروژه های ایشون و همسرم هم در پروژه های من در کنار هم و با یاری هم و تلفیق بینش ها و خلاقیتهامون به فعالیت مشغول هستیم.

ارسال یک پاسخ