بربریت مدرن در آثار افشین آریافر

گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن

” بربریت مدرن ” عنوان نمایشگاه عکسی از افشین آریا فر، است که از تاریخ 16 تا 21 آبان ماه 1393 در نگارخانه وصال شیراز برگزار شد . مجموعه ای مشتمل بر 25 قطعه عکس و یک ویدئو آرت  که به گونه ای نمادین ، بربریت مدرن و خوی وحشیگری انسان را در عصری که اوج تمدنش می خوانند ، نمایش می دهد.
آریافر ، متولد 1353 (شیراز) و  کارشناس ارشد پژوهش هنر است ، سالهاست به صورت حرفه ای در زمینه های عکاسی ، گرافیک و نقاشی فعالیت می کند و سابقه ی تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همینطور برگزاری و برگزیده شدن در چندین نمایشگاه داخل و خارج از کشور را در کارنامه ی خود دارد.
در مجموعه آثـاری که تحت نام “بربریت مدرن” ارائه شد ، هنرمند ، به مقوله انسـان در دو بعد انسـانی و حیوانی اش می پردازد و آنچه مورد نقد گزنده او قرار می گیرد ، درنده خویی موجوداتی است که صورت انسانی دارند و سیرت شیطانی . اینان از بدو پیدایی بشر همیشه وجود داشته اند و به اشکال و صورت های مختلف ظاهر شده اند و بودشان را در نبود دیگران دانسته اند . اما آنچه برای بشر امروز مایه شرمساری است ، جنگ ها و درگیری هایی است که با اغراض و اهداف سیاسی اتفاق می افتد . از آغاز قرن بیستم تا امروز را بکاویم ، دو جنگ عالمگیر ، واقعه هیروشیما و ناکازاکی ،‌جنگ ویتنام ، نسل کشی ها در آفریقا ، کشتار مردم در افغانستان و عراق ، جنگ احمقانه صدام علیه ایران و مورادی دیگر که حاصل زیاده خواهی قدرت های جهانی و گه گاه بازیچه قرار گرفتن پاره ای از حکام منطقه و سرانجام کشتار بی گناهان آن هم ” به جرم  بی گناهی ” راستی چرا و به راستی بِاَی ذَنبٍ قُتِلَت.
هر از چندگاه گروهی از جایی سر بر می آورد و عقیده ای را عنوان می کند، خود را صاحب حق می داند و برای پیروزی به ارعاب دست می زند ، جنایت می کند و با افتخار آن را به گردن می گیرد . راستی اینان کیستند ؟ آبشخورشان کجاست ؟ و آنچه اداعای حقوق بشریان را بی اعتبار می سازد ، مهر خاموشی است که در این گونه موارد بر لب زده اند و از آن ننگین تر اینکه رسانه های غربی چنان از این گروه ها صحبت می کنند که گویی آنها را به رسمیت شناخته اند . گروه تروریستی داعش را ( دولت اسلامی ) می خوانند  گروهی که ددمنشی و درنده خویی اش را به نهایت رسانده ، در مقابل دوربین ها ، انسان ها را سر می برد و با افتخار از این حرکت پلید خود یاد می کند . چرا و به چه مناسبت؟

آنچه گفته شد ، نگاه انسانی این هنرمند است که بربریت دنیای مدرن را به نقد گرفته و چون همه ی انسان دوستان جهان از زبان سعدی می گوید:
اگر این درنده خویی از طبیعتت بمیرد          همه عمر زنده باشی به روان آدمیت

تهیه کننده گزارش: پوریا عریانی

 

افشین آریافرپوریا عریانینمایشگاه عکاسی