پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

بربریت مدرن در آثار افشین آریافر

0 237

گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن

” بربریت مدرن ” عنوان نمایشگاه عکسی از افشین آریا فر، است که از تاریخ 16 تا 21 آبان ماه 1393 در نگارخانه وصال شیراز برگزار شد . مجموعه ای مشتمل بر 25 قطعه عکس و یک ویدئو آرت  که به گونه ای نمادین ، بربریت مدرن و خوی وحشیگری انسان را در عصری که اوج تمدنش می خوانند ، نمایش می دهد.
آریافر ، متولد 1353 (شیراز) و  کارشناس ارشد پژوهش هنر است ، سالهاست به صورت حرفه ای در زمینه های عکاسی ، گرافیک و نقاشی فعالیت می کند و سابقه ی تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همینطور برگزاری و برگزیده شدن در چندین نمایشگاه داخل و خارج از کشور را در کارنامه ی خود دارد.
در مجموعه آثـاری که تحت نام “بربریت مدرن” ارائه شد ، هنرمند ، به مقوله انسـان در دو بعد انسـانی و حیوانی اش می پردازد و آنچه مورد نقد گزنده او قرار می گیرد ، درنده خویی موجوداتی است که صورت انسانی دارند و سیرت شیطانی . اینان از بدو پیدایی بشر همیشه وجود داشته اند و به اشکال و صورت های مختلف ظاهر شده اند و بودشان را در نبود دیگران دانسته اند . اما آنچه برای بشر امروز مایه شرمساری است ، جنگ ها و درگیری هایی است که با اغراض و اهداف سیاسی اتفاق می افتد . از آغاز قرن بیستم تا امروز را بکاویم ، دو جنگ عالمگیر ، واقعه هیروشیما و ناکازاکی ،‌جنگ ویتنام ، نسل کشی ها در آفریقا ، کشتار مردم در افغانستان و عراق ، جنگ احمقانه صدام علیه ایران و مورادی دیگر که حاصل زیاده خواهی قدرت های جهانی و گه گاه بازیچه قرار گرفتن پاره ای از حکام منطقه و سرانجام کشتار بی گناهان آن هم ” به جرم  بی گناهی ” راستی چرا و به راستی بِاَی ذَنبٍ قُتِلَت.
هر از چندگاه گروهی از جایی سر بر می آورد و عقیده ای را عنوان می کند، خود را صاحب حق می داند و برای پیروزی به ارعاب دست می زند ، جنایت می کند و با افتخار آن را به گردن می گیرد . راستی اینان کیستند ؟ آبشخورشان کجاست ؟ و آنچه اداعای حقوق بشریان را بی اعتبار می سازد ، مهر خاموشی است که در این گونه موارد بر لب زده اند و از آن ننگین تر اینکه رسانه های غربی چنان از این گروه ها صحبت می کنند که گویی آنها را به رسمیت شناخته اند . گروه تروریستی داعش را ( دولت اسلامی ) می خوانند  گروهی که ددمنشی و درنده خویی اش را به نهایت رسانده ، در مقابل دوربین ها ، انسان ها را سر می برد و با افتخار از این حرکت پلید خود یاد می کند . چرا و به چه مناسبت؟

آنچه گفته شد ، نگاه انسانی این هنرمند است که بربریت دنیای مدرن را به نقد گرفته و چون همه ی انسان دوستان جهان از زبان سعدی می گوید:
اگر این درنده خویی از طبیعتت بمیرد          همه عمر زنده باشی به روان آدمیت

تهیه کننده گزارش: پوریا عریانی

گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن گزارشی از نمایشگاه عکس آثار افشین آریافر با عنوان بربریت مدرن

 

ارسال یک پاسخ