پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

روح الله عطاییان – کالیگرافر

644

عصیان قلم در نگارش حروف و نقاشی‌خط‌های خلاقانه روح الله عطاییان

روح الله عطائیان، طراح گرافیک، نقاش و خوشنویس، به صورت خودآموخته در زمینه‌های مختلف هنر و گرافیک فعالیت داشته و در موسیقی و عکاسی هم دستی بر آتش داره. به دلیل علاقه شدید به هنر و زیبایی‌ شناسی، از هر موضوعی که به نحوی جنبه بصری خوبی داشته باشه، استفاده میکنه تا آثارش رو کامل کنه. ایشون دید خودش رو نسبت به جهان اطرافش متفاوت میدونه و برای بیان احساسات درونی، از ترکیب خط و نقاشی یا فرم دادن به ساختار حروف استفاده میکنه و در تمامی آثارش، الهام از طبیعت نقش به سزایی داره.
از فعالیت‌های این هنرمند، طراحی جلد برای چندین کتاب، سابقه تدریس در آموزشگاه‌های هنری و طراحی صدها پوستر در زمینه‌های مختلفه. مجموعه‌ای جدید از تابلوهای کالیگرافی ایشون با عنوان “عصیان قلم” در حال آماده‌شدن برای نمایشگاه هست. این هنرمند راجع به سبک آثار خودش اینطور بیان میکنه که: “فرم خاص حروف فارسی دارای ساختار بسیار جالب و گرافیکی هستن. من سعی میکنم در کارهام بیشتر به فرم‌دهی رنگی و شکلی اهمیت بدم. اگر با شعری ارتباط عمیق برقرار کنم، بلافاصله در ذهنم طرحی برای اون شعر مجسم میکنم و برای اتودزنی اولیه هر جا که باشم دست به کار میشم.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و دوم پان آرت

روح الله عطاییان - کالیگرافر

از خودتون و حضور در دنیای خط صحبت کنید؟
مدت پانزده ساله که ساکن تهران هستم. از همون دوران کودکی به کارهای هنری علاقه زیادی داشتم و برخلاف انتظار اطرافیانم برای تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی و غیره، دوست داشتم در رشته‌ای مرتبط با هنر درس بخونم. دوران ابتدایی و راهنمایی رو سپری کردم و در این دوران با تشویق‌های مادر هنرمند عزیزم و با شرکت در فعالیت‌های هنری و پرورشی مدرسه، به کسب مقامهای مختلف در سطح استانی، میرسیدم. از اقبال بد و نبود رشته مورد علاقه تحصیل در اون زمان در هنرستان، تنها رشته‌ای که با علایق من میتونست منطبق باشه، رشته نقشه‌کشی ساختمان بود که با ترسیم و طراحی سر و کار داشت که با نمرات و معدل‌های خوب، اونرو به پایان رسوندم.
بعد از پایان دوران متوسطه، به خدمت سربازی رفتم و نتونستم ادامه تحصیل بدم. در زمان خدمت هم در قسمت تبلیغات به فعالیت‌های هنری پلاکارد نویسی خطاطی و نقاشی از چهره‌های شهدا مشغول بودم. دوران خدمت، زمان خوبی بود تا با اساتید خط در اون زمان مثل استاد جوارحی و چند تن از بقیه عزیزان آشنا بشم. بعد از اتمام خدمت سربازی، به امید پیدا کردن شغل مورد علاقه خودم مثل خیلی‌های دیگه عازم تهران شدم و با نقاشی‌های سینمایی یا همون پلاکاردهای سینمایی آشنا شدم که در اون زمان همگی به صورت دستی نقاشی میشدن.
با مدتی کار در چندین آتلیه نقاشی سینمایی و تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی، با ساختار فونت‌های چاپی و صنعتی و هنری کاملن آشنا شدم و به دلیل اینکه هر روز با قلمو روی تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی جملاتی رو با انواع فونت‌ها می‌نوشتم، در این زمینه کاملن حرفه‌ای و سریع شدم. در خونه هم فعالیت‌های مختلفی مثل پلاکاردنویسی و تدریس خصوصی خوشنویسی و نقاشی انجام میدادم؛ البته این صحبت برای تقریبن 12 سال پیش یعنی سال‌های 82 و 83 هست.
بعد از مدتی با همسر عزیزم آشنا شدم که پیشرفت‌های خودم رو واقعن به ایشون و دلگرمی و تشویق‌هاشون مدیونم. چندین سال به یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی دو‌بعدی و سه‌بعدی به صورت خودآموز پرداختم و به صورت کامل نرم‌افزارهای گرافیک رو یاد گرفتم. در سال 83 به عنوان طراح گرافیک در روابط عمومی یکی از شرکتهای دولتی مشغول بکار شدم. در این سالها با ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه خودم یعنی گرافیک موفق شدم با معدل بالا مدرک کارشناسی بگیرم.
در کل میتونم بگم خط، خوشنویسی، نقاشی موسیقی و کلن هنر با زندگی من آمیخته شده و نمیتونم لحظه‌ای رو بدون هنر تصور کنم. هنر خوشنویسی و تلفیق اون با نقاشی و فرم‌بندی‌های مختلف و استفاده از حالت‌های هنری و گرافیکی حروف، در خلق یک اثر هنری باعث میشه تا من تخلیه بشم و احساسات درونی خودم رو به تصویر بکشم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و دوم پان آرت

روح الله عطاییان - کالیگرافر روح الله عطاییان - کالیگرافر روح الله عطاییان - کالیگرافر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.