پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

ریحانه شریعتی – نقاش

506

اندیشه‌ای بیدار همگام با توجه به مشکلات اجتماعی در آثار ریحانه شریعتی

ر‌یحانه شریعتی هنرمند نقاشی است که از دوران کودکی میل به هنر را در خود جستجو کرده است. آغاز جدی فعالیت در نقاشی و آشنایی با استاد «فریبرز زرشناس» و تجربه در سبکهای مختلف هنری باعث شد تا ایشان پله‌های ترقی را سریعتر طی کند. حضور در کلاس‌های استاد نام آشنای چاپ یعنی «مهرداد خطایی» نیز جرقه‌ای بود برای بیشتر شعله‌ور کردن آتش علاقه ایشان به هنر. در آثار ریحانه سمبل‌هایی ویژه پیداست. زن، خلقت و توجه به تمدن باعث شده تا ابهامی رازآلود که ریشه در اندیشه اجتماعی هنرمند دارد به نمایش گذاشته شود. تمام آنچه که میتواند انسان و روح یک فرد را به زنجیر بکشد در آثار ایشان تجلی یافته و این اشاره میکند به حضور موارد مذکور در زندگی بشریت که هنرمند سعی دارد تا با نمایشی از آنها مخاطب را درگیر یک تفکر کند. ریحانه شریعتی در مجموعه آثاری که بزودی به نمایش خواهد گذاشت باز هم به مسایل اجتماعی میپردازد و اینبار خود را همگام با مشکلات کودکان میبیند. ایشان راجع به موضوع آثار جدید خود گفته‌اند که: “اندیشه بیدارم، مرا به سمت معصومیت یک غنچه معطوف کرد و با ایمان به اینکه شاید گامی هر چند کوچک در دفاع از کودکانی که در بستر بیمار جامعه مورد آزار و اذیت قرار میگیرند بردارم و با زبان هنر در انتقال این مهم برآیم.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هفتم پان آرت

ریحانه شریعتی نقاش

دنیای نقاشی را از چه زمانی به عنوان یک فعالیت هنری انتخاب کردید؟
مانند اکثر کودکان، من هم از کودکی عاشق نقاشی بودم. همه رویای من در نقاشی تجلی پیدا میکرد. یادم است سوم ابتدایی وقتی برای اولین مرتبه با پرسپکتیو مواجه شدم همچون یک جادو و قصه‌های سحر آمیز، درون نقاشی‌ها سفر کردم. از همان کودکی جایگاهی آرام بخش‌تر از نقاشی برایم نبود. به طور جدی نقاشی را در هفده سالگی آغاز و به واسطه یک شانس با استاد «فریبرز زرشناس» آشنا شدم و سالهاست به صورت اصولی طراحی و نقاشی میکنم. در کنار ایشان سبکهای مختلفی را تجربه کرده و احساس میکنم در آن سالها جذب دنیای آبستره سمبولیسم شدم. تحت تاثیر نقوش قالی، کاشی و غیره در کنار استاد، کم‌کم با دنیای آموزش کودکان آشنا شدم و ده سال به صورت جدی به آموزش نقاشی کودکان پرداختم. کارشناسی رشته گرافیک و چاپ و نیز اخذ کارشناسی ارشد نقاشی و گذراندن کلاس‌های استاد «علی ندایی» و «مهرداد خطایی» همه و همه برای من تحولات بسیاری را رقم زد. مجموعه پیش رو برای من آغازی از یک فصل جدید و پایانی بر دنیای آموخته هایم بود که استاد مهربانم «ناصر شاکری» در دوره‌ای از زندگی کاریم از لحاظ تئوری و ایجاد جسارت به من بسیار آموخت. البته همزمانی انجام این مجموعه با پروژه کارشناسی ارشدم مزید بر علت شد که استاد «منیژه صحی» نیز مرا مورد راهنمایی و حمایت بسیار قرار دهند.

کمی از سبک نقاشی‌های خودتان صحبت کنید؟
استنباط من از سبک خودم و سوال شما این است که هیچگاه نتوانستم در هیچ ظرف و قالبی بگنجم. شاید بشود اینگونه گفت که از نظر دسته‌بندی، من پست مدرنیسم هستم. یک پست مدرن سورئال با اکسپرسیو شدید و شاید سمبولیسم افراطی؛ ولی گاهن از خودم میپرسم راستی سبکِ من چیست؟…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و هفتم پان آرت

ریحانه شریعتی نقاش ریحانه شریعتی نقاش ریحانه شریعتی نقاش

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.