پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سرقت تابلوهای آفرین ساجدی

870

سرقت تابلوهای آفرین ساجدی

آفرين ساجدي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس هنرهاي تجسمي ايسنا، درباره به سرقت رفتن تعدادي از تابلوهاي نقاشي‌اش، اظهار کرد: چندماه پيش، از انبار کلکتوري که کارهاي من را جمع‌آوري مي‌کند، چهار تابلوي نقاشي از آثار من که ابعاد بزرگي داشتند، به سرقت رفتند. از زمان به سرقت رفتن اين آثار، با اين تصور که مي‌توان سارق آن‌ها را پيدا کرد، از انتشار تصاوير کارها خودداري کرديم، اما بعد از گذشت چندماه تصميم گرفتيم تصوير کارها را براي آگاهي مخاطبان هنرهاي تجسمي منتشر کنيم تا خريد و فروش آن‌ها که مال دزدي محسوب مي‌شود، اتفاق نيفتد.  او گفت: در صورت بروز چنين مشکلاتي براي آثار هنري در ايران، هيچ راهي براي پيگيري موضوع، به‌جز از طريق قضايي و پليس وجود ندارد و هيچ‌ کسي مسؤوليتي در قبال بيمه آثار برعهده نمي‌گيرد. حق کپي‌رايت هم که در ايران نداريم و مدت‌هاست هنرمندان با اين موضوع درگير هستند.
وي ادامه داد: به‌خاطر نداشتن بيمه آثار هنري، هر نمايشگاهي که در خارج از ايران برپا مي‌کردم، مي‌دانستم که اگر به هر دليلي، مشکلي براي تابلوهايم به‌وجود آيد دستم به جايي بند نيست و نمي‌توانم به جايي شکايت کنم. اين در حالي است که در کشورهاي ديگر، به آثار هنري توجه مي‌شود و براي آن‌ها بيمه در نظر گرفته مي‌شود.  اين هنرمند همچنين بيان کرد: فکر نمي‌کنم ما از کشورهاي ديگر، خيلي عقب باشيم و نتوانيم اين مشکلات را حل کنيم، چون حراج آثار هنري به‌شدت در اين سال‌ها رواج پيدا کرده و خاورميانه، يکي از قطب‌هاي خريد و فروش آثار هنري شده است.
ساجدي درباره‌ي راهکار اين مشکل، گفت: کساني که در رأس کار هستند، بايد قوانيني در اين زمينه وضع کنند. ما مسائلي داريم که مدت‌هاست به‌دنبال آن هستيم. مثلا من براي اين کار، به‌دنبال وکيل حرفه‌اي براي آثار هنري بودم که متأسفانه پيدا نکردم. فردي تحصيل‌کرده با اطلاعات به‌روز و اين‌که بداند در دنيا چه اتفاقي مي‌افتد، در دسترس ما نيست. ما در اين زمينه، امنيت کاري نداريم، مگر اين‌که قوانيني وضع شود تا امنيت آثار هنري را تضمين کند. او افزود: افرادي هستند که کلکسيوني از آثار هنري دارند و دوست ندارند ديگران بفهمند چه مجموعه‌اي در اختيار آن‌هاست، اما اگر ما کلکتور حرفه‌اي داريم، بايد اين فرهنگ هم وجود داشته باشد که گنجينه‌اي که در اختيار آن‌هاست، کاتالوگ داشته باشد تا همه بدانند اين آثار در اختيارشان است و اگر مشکلي براي آثار به‌وجود آمد، بتوان راحت‌تر کارهاي مربوط به آن را پيگيري کرد.
آفرين ساجدي تحصيل‌کرده در رشته گرافيک است و از سال 1384 به‌صورت جدي نقاشي مي‌کند. کارهاي او معمولا در سبک پرتره و پاپ‌سورئاليست است و نمايشگاه‌هاي متعددي در کشورهاي ايتاليا، فرانسه برگزار کرده و به‌زودي نمايشگاهي از آثار او در نيوريورک برپا خواهد شد. در ادامه به نمایش تعدادی از آثر این هنرمند میپردازیم. لینک اصل خبر

سرقت تابلوهای آفرین ساجدی سرقت تابلوهای آفرین ساجدی سرقت تابلوهای آفرین ساجدی سرقت تابلوهای آفرین ساجدی سرقت تابلوهای آفرین ساجدی سرقت تابلوهای آفرین ساجدی

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.