پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سینا افشار – طراح گرافیک

533

ایده هایی تـمام عـیار در طــراحی پـوستر تئاتر و آثار سینا افشار

محمد سینا افشار ، طراح گرافیک و عضو رسمی انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر، در سالهای اخیر بصورت حرفه‌ای در زمینه طراحی پوستر تئاتر فعالیت داره. ایشون که آثارش در بیش از 100 نمایشگاه داخلی و بین‌المللی از جمله جامائیکا، ایتالیا، اوکراین، چین، آلمان، روسیه،کره جنوبی، فنلاند، مکزیک، بلغارستان، بلژیک، پرو، آمریکا ،ترکیه، هند، دانمارک، اسلواکی، تاجیکستان، قزاقستان و … اکران شده، از پوستر تئاتر به عنوان شناسنامه‌ای برای یک اثر نمایشی یاد میکنه. از نظر سینا، پوستر تئاتر در کنار تبلیغ یک نمایش، فضای ساختاری و پیام اون نمایش رو هم به دوش میکشه. سینا افشار در بیشتر آثار تئاتری که انجام داده، از المان‌های بسیار ساده و دم‌دستی اما در قالبی جذاب و زیبا از نظر بصری و هوشمندانه و مرتبط به نمایش استفاده کرده. از نظر ایشون، طراحی پوستر برای یک گروه حرفه‌ای تئاتر یا یک گروه دانشجویی به یک اندازه شیرین، جذاب و پر از فراز و نشیب میتونه باشه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

سینا افشار طراح گرافیک

سینا افشار چطور به دنیای هنر گرافیک علاقه‌مند شد؟
علاقه من به هنر، از سالیان دور و از کودکی با  نقاشی، خوشنویسی و بقیه هنرها همراه بود. دیدن آثار گرافیکی برام لذت‌بخش بود تا اینکه بصورت تجربی و آماتور وارد این عرصه شدم و بعدن در کلاس‌ها و ورکشاپ‌ها، این علاقه سمت و سو گرفت و مطالعه، تحقیق و مشاهده‌ی آثار،  بیشتر به من کمک کرد تا در این عرصه فعالیت بیشتری رو داشته باشم. قطعن من در ابتدای راهی هستم که پایانی نداره. این نکته هم همیشه برام مهم بوده که کسب جایزه یا حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها هیچوقت ارزش وافری رو برای طراح به همراه نداره و فقط در حد یک خاطره خوش باقی خواهد موند. پس لازمه تا کار ببینم، مطالعه کنم و از تجربیات اساتید و حتی دوستان هم سن و سال خودم استفاده کنم.

درباره پوستر تئاتر و فعالیت‌هایی که در این زمینه داشتین صحبت کنید…
پوستر تئاتر، شناسنامه هر تئاتر و اولین ذهنیت و مواجهه‌ی مخاطب از نمایشه. پوستر تئاتر در کنار تبلیغ یک نمایش، فضای ساختاری و پیام اون نمایش رو هم به دوش میکشه. به همین دلیل یکی از مهمترین دغدغه‌های کارگردان و گروه اجرایی هر نمایشی، طراحی و انتشار پوستریه که در اون زیبایی اجرا در کنار مضمون و وفاداری به متنِ نمایش، انگیزه‌ی مخاطب رو برای تماشای اثر صد چندان بکنه. آثار بزرگترین طراحان پوستر تئاتر ایران و جهان در سالیان دور، جایگاه و اهمیت این ژانر از پوستر رو برای طراحان امروز بیشتر از پیش ثابت میکنه. واضح و بدیهی هست که در مورد پوستر تئاتر، بزرگان و افرادی که حتی یک روز زودتر از من این عرصه رو لمس کردن باید صحبت کنن و من اینجا از همشون عذر میخوام. در کنار عضویت رسمی در انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر، من هم تابحال نزدیک به پنجاه پوستر تئاتر با سفارش دهنده‌ی واقعی و عقد قرارداد حرفه‌ای، در کنار گروه‌های حرفه‌ای و دانشجویی، کارگردانان صاحب‌نام و کارگردانان اجرای اولی طراحی کردم. از جمله…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی و یکم پان آرت

سینا افشار طراح گرافیک سینا افشار طراح گرافیک سینا افشار طراح گرافیک

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.