پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نایک و شعاری برای همیشه

437

نایک و شعاری برای همیشه

نایک ، اسمی که با کیفیت و زیبایی و حرکت پیوند خورده. شاید یکی از مهمترین موضوعاتی که شما رو به یاد نایک میندازه، شعارش هم باشه یعنی : فقط انجامش بده – Just Do It – . این شعار از تمامی موانع اجتماعی و سنی افراد گذشته و موفقیت رو برای نایک به ارمغان آورده و تونسته مصرف کنندگان رو متقاعد کنه که اونها میتونن حتی فقط با پوشیدن محصولات این برند ، موفق باشن.
مثل تمامی شعارهای بزرگ ، این شعار هم ساده و هم به یاد ماندنی شده. همینطور وعده چیزی بیشتر از معنای تحت اللفظی شعار رو میده. در واقع به مردم اجازه مییده اون رو هر طور که دوست دارن تفسیر کنن و با این کار، ارتباط شخصی با برند برقرار کنن. اگر به عنوان یک ناظر این جمله رو بررسی کنیم: “فقط انجام بده” جمله ای دستوری، بی تاب، مغرور و کمی بی ادبانه به نظر میرسه. در واقع از اون دسته جملات مرسومیه که مصرف کنندگان عادت به شنیدن اون رو داشته باشن ، نیست. جالب اینجاست که آقای “فیل نایت”، از بنیانگذاران نایک ، اعتقاد زیادی به تبلیغات نداشت. اما با شروع رقابت با “ریباک” که روند رو به رشد بسیار بالایی در اواسط هشتاد میلادی داشت ، اون هم شروع به همکاری با یک آژانس تبلیغاتی کوچک به نام “وایدن و کندی” در پورتلند کرد و اونجا بود که این شعار افسانه ای به لطف “دن وایدن” از موسسان آژانس تبلیغاتی بوجود اومد.
وایدن نگران این بود که شش تبلیغ اولیه کمپین که به موضوعات مختلف و همینطور ورزش های جورواجور پرداخته ، هیچ پیام واحدی رو به مخاطب نمیده. اون از جایی که اصلن ارتباطی به این موضوع و ورزش نداشت، الهام گرفت و این شعار رو برای نایک تعریف کرد. در واقع این جمله ی الهام بخش برای “گری گیلمور”، قاتل 2 نفر بود که در سال 1977 م. در ایالت یوتا اعدام شد. آخرین جمله معروف این قاتل هم این بود :” انجام بدید”. یازده سال بعد، وایدن این کلمات رو کمی تغییر داد و شعار نایک رو درست کرد. سال ها بعد گفت : “ساختن این شعار کار بسیار ساده ای بود.” البته کمی هم خالی بندی با این حرفش همراه بود. چون ساخت شعار از روی جمله قاتل همچین ساده هم نیست.
در اصل این شعار با استراتژی نایک برای ایجاد یک نقطه تفاوت بین خودش و ریباک بسیار همجهت بود. تمرکز ریباک بروی شور و شوق ایروبیک بود اما نایک بدون در نظر گرفتن سن، جنس و میزان آمادگی جسمانی و تناسب اندام ، همه مردم رو مخاطب قرار داد و با این شعار باعث شد که مخاطبان ، این برند رو بیشتر از یک لباس ورزشی و در سطح مد ببینن.
با کمپین ” فقط انجام بده ” ، نایک درصد سهم خودش از کسب و کار کفش ورزشی در آمریکای شمالی رو از 18 درصد به 43 درصد بین سال های 1988 و 1998 م. افزایش داد. اولین اکران آگهی تجاری تلویزیونی ” فقط انجام بده ” در اول ژوئیه 1988 م. صورت گرفت. در این آگهی “والت استاک” هشتاد ساله در حال ورزش روزانه خودش ، پیاده روی هفده مایلی از روی پل گلدن گیت ، نشان داده شد. و اما امروز : نایک در حال حاضر بزرگترین شرکت لباس ورزشی در جهان، با 25 میلیارد دلار درآمد و هفده درصد از سهم بازار به شمار میره. خوب شما هم میتونین با هر وزن و اندازه و اندامی که دارین به خرید یکی از محصولات نایک اقدام کنین تا حداقل در ذهن خودتون به یک قهرمان خوش هیکل و شاید ورزشکاری حرفه ای تبدیل بشین.

نایک و شعاری برای همیشه

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.