پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

مازیار اصغری – کاراکتر دیزاینر

307

یک رویداد پست مدرن در طراحی خلاقانه کاراکتر از مازیار اصغری

مازیار اصغری طراح گرافیک و کاراکتر دیزاینر توانمند، معتبر و برجسته ای هست که سالهاست در زمینه‌های مختلف هنری از قبیل تصویرسازی، عکاسی، طراحی داخلی، مدیریت هنری، طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، داستان نویسی و شعر به صورت حرفه‌ای فعالیت داره. افراد بسیاری در نقاط مختلف دنیا از جمله سفارش دهندگان، کارفرمایان، دوستان و به طور کلی هرکس که ایشون و آثار و اهدافش رو میشناسه، لقب والت دیزنی ایران رو به این هنرمند داده.
مازیار اصغری خالق کاراکتر دوست داشتنی روی جعبه های شانسی لاکی‌باکس در ایران و اروپا است. از جملات معروفی که از مازیار نقل شده اینه که ” من بی رحم ترین و سختگیرترین منتقد خودم و آثارم هستم”. نکته قابل توجه در مورد مازیار اینه که در تمام کارهایی که انجام داده، نتیجه اون قبل از هر چیز ابتدا باید مورد تایید خودش قرار بگیره و بعد ارایه بشه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

مازیار اصغری کاراکتر دیزاینر

طراحی کاراکتر رو از کجا شروع کردید و چطور به خلق کاراکترهای مختلف مشغول شدین؟
شاید براتون جالب باشه، در زمان کودکی تعدادی عروسک میکی‌موس داشتم، با فرم ها و سایزهای مختلف. روی میز یک شهر برای اونها ساخته بودم که در اون، هر کدوم از این میکی‌موس‌ها به کاری مشغول بودن. مثلن یکی رانندگی میکرد، یکی دیگه در حیاط خونه‌اش ورزش میکرد و حتی یکی پلیس بود. جالب اینه که من کاملن باور داشتم اونها زندگی دارن، حرکت میکنن و نفس میکشن؛ همینطور احساس میکردم زمانی که من پیش اونها نیستم یا خوابم، مشغول به حرکت و فعالیت روزمره خودشون میشن. تنها زمانی که پیش اونها هستم و نگاهشون میکنم از حرکت باز می‌ایستن و بعد وانمود میکنن که مثل مجسمه بی‌حرکتن. جالبتر اینکه من با نگاه و ورود ناگهانی به اتاقم سعی میکردم اونها رو غافلگیر کنم. از همون زمان به طراحی و نقاشی کارتونی و جان بخشیدن به اونها روی کاغذ، در و دیوار، درِ کمد، روی لباسهام و هر جایی که میشد روی اون با ماژیک و خودکار و مداد و رنگ و غیره نقاشی کرد، دریغ نمیکردم.

در مورد نحوه خلق کاراکترهاتون مثل لاکپشت، چطور تونستین به جزییات و حس درستی از این حیوان در طراحی دست پیدا کنین؟
درباره کار حرفه‌ای مثل کاراکتر کارتونی جعبه‌های شانسی لاکی‌باکس، باید عرض کنم در پروسه طراحی کاراکتر؛ تخیل و تجسم نقش بسیار اساسی داره و اینکه با کاراکتر مورد نظر ارتباطی عمیق و دو طرفه برقرار بشه. لاکپشتی طراحی کردم که رابطه خاصی بین من و اون در جریان بود. برای خلق و طراحی این لاکپشت، دو لاکپشت زنده تهیه کردم. رفتار و عکس‌العمل اونها رو کاملن دقیق زیر نظر گرفتم و بعد واکنششون رو در شرایط مختلف از جمله نورهای مختلف مثل: قرمز، زرد، آبی و تاثیراتش بر روی اونها زیر نظر گرفتم یا واکنش نسبت به انواع موسیقی مثل: کلاسیک، راک، جاز، پاپ و سنتی رو هم بررسی کردم. حدودن برای…

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه سی ام پان آرت

مازیار اصغری کاراکتر دیزاینر مازیار اصغری کاراکتر دیزاینر مازیار اصغری کاراکتر دیزاینر

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.