پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

موزه‌ ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون

586

موزه ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون

نام ون گوک و آثار مشهوری چون گل‌های آفتابگردان و شب پرستاره را بسیار شنیده اید. اما اینکه اکثر آثار این هنرمند شهیر و نامه ها و طراحی‌های او یکجا در یک موزه جمع‌آوری شده باشد، برای علاقه‌مندان به نقاشی بیشتر جذابیت دارد. آثاری که چندین بار مورد سرقت قرار گرفته و حتی صدمات جدی دیده‌اند تا نامه‌هایی که این هنرمند به مخاطبین و دوستان خود نگاشته، در موزه‌ای بنام موزه ون گوک در هلند نگهداری میشود و سالانه علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جذب میکند. در این قسمت مروری داریم به موزه یاد شده در هلند که جایگاهی است برای تقدیر از هنرمندان سبک امپرسیون بویژه ون‌گوک.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  چهلم پان آرت

موزه‌ی ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون

موزه‌ی ون گوگ ، موزه‌ای هنری است در آمستردام هلند که به آثار وینسنت ون گوک و معاصرانش تخصص داده شده است. این موزه در میدان موزه محله‌ی آمستردام جنوبی نزدیک به موزه ی اِستِدِلیک، موزه‌ی امپراتوری ریکس و تالار کنسرت آمستردام قرار دارد. موزه ون گوک  در ژوئن 1973 افتتاح شد. ایده مجموعه و ساخت موزه توسط «گِریت ریتفِلد» معمار هلندی و «کیشو کوروکاوا» معمار سرشناس ژاپنی ارایه شد. آثار موزه بزرگترین کلکسیون نقاشی‌ها و طراحی‌های ون گوک در جهان به شمار میروند. تا سال 2014 موزه در حدود یک و نیم میلیون بازدیدکننده بصورت سالانه داشته و رتبه‌ی دوم پر بازدیدترین موزه‌ی هلند و رتبه‌ی 35اُمین موزه‌ی پر بازدید هنری جهان را بدست آورده است.

چنانکه گفته شد، دستور طراحی برای موزه‌ی ون گوگ  توسط دولت هلند در سال 1963 به معمار و طراح مبلمان هلندی «ریتفِلد» داده شد. او یک سال بعد فوت کرد و ساختمان تا 1973 که درهای موزه بروی بازدیدکنندگان گشوده میشد، تکمیل نشده بود. در سال های 1998 و 1999 ساختمان توسط معمار هلندی دیگری بنام «مارتین ونگور» بازسازی شد و قسمت بال نمایشگاه توسط معمار مدرن ژاپنی «کیشو کوروکاوا» اضافه شد. از پاییز 2012، موزه به مدت شش ماه برای بازسازی تعطیل بود و در این مدت 75 اثر از کلکسیون موزه ون گوگ ، موقتن در موزه هرمیتاژ آمستردام  به نمایش درآمد. موزه‌ی ون گوگ در حال حاضر بیشترین آثار این هنرمند را در خود جای داده که شامل دویست اثر نقاشی، چهارصد طراحی و هفتصد نامه‌ی نوشته شده توسط ون گوگ میشود.
بعد از مرگ وینسنت ون گوگ در 1890، آثار بفروش نرفته‌ی وی به دارایی برادرش «تئو» در آمدند. تئو شش ماه بعد از برادرش فوت کرد و آثار به دارایی بیوه‌اش، «جوآنا ون گوک بونگر» انتقال یافت. جوآنا با وجود این که بسیاری از نقاشی‌های وینسنت را با رویای گسترش دانش آثار هنری او به فروش رساند، اما همچنان کلکسیونی شخصی از آثار ون گوک را برای خود باقی نگه داشت. این کلکسیون شخصی در سال 1925 به ارث پسرش «وینسنت ویلم ون گوک » در آمد و نهایتن به موزه ی اِستِدِلیک در آمستردام قرض داده شد، جایی که برای سال ها به نمایش گذاشته شد و بعدها در سال 1962 به موسسه ی دولتی ون گوگ واگذار شد.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه  چهلم پان آرت

موزه‌ی ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون موزه‌ی ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون موزه‌ی ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون موزه‌ی ون گوک ، گنجینه‌ی آثار هنرمندان امپرسیون

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.