پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

هما ارکانی – نقاش

0 350

بررسی مسائل اجتماعی و خلق اثر در قالب طنز تلخ در نقاشی های هما ارکانی

خلاقیت و ایده پردازی مناسب در آثار نقاشی هنرمند جوان، هما ارکانی بسیار ستودنی است. انتخاب موضوع دختران و بحران هویت در میان نسل جدید زنان ایرانی که در دنیای خیالی خودشون غرق شدند، از اتفاقاتی هست که هم برای مخاطب داخلی و هم ناظران خارجی تحسین برانگیز و قابل تامله. موضوعی که در سطح جامعه به شدت در حال گسترشه و جسارت این هنرمند در بیان این رویداد بصورت نقاشی، میتونه اشاره ای باشه برای خانواده ها و حتی جامعه که توجه بیشتری به این قشر داشته باشند. طنز تلخی که در آثار هما دیده میشه، بدور از جنبه تمسخر و تحقیره و صرفا بخاطر نفوذ بیشتر مفاهیم در مخاطب خلق میشه. هما در مورد خلاقیت و رسیدن به ایده و سبکی ناب اینطور صحبت کرده که: “از دیدگاه من، هنر زمانی میتونه خاص باشه که زاییده ذهن و دل هنرمند باشه. پس برای رسیدن به یک سبک خاص تنها باید خودمون باشیم. قطعا در این راه، اُفت و خیز زیاده ولی بعد از همه این بالا پایین ها باید به خودمون برسیم و اینکه هدف داشته باشیم.” از فعالیتهای هنری هما میتونیم به برگزاری نمایشگاه های انفرادی در لندن، آمریکا، فرانسه، یونان و نیز برگزاری نمایشگاه‌های داخلی در گالری سیحون و محسن نیز اشاره کنیم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و ششم پان آرت

هما ارکانی - نقاش

ورود هما ارکانی به دنیای نقاشی چطور رقم خورد؟
شاید نمیشه زمانی برای ورود به حیطه نقاشی تعریف کرد، چون از کودکی با پرتره اعضای خانواده و نقاشی محیطی، خودم رو سرگرم میکردم ولی به صورت حرفه ای از پنج سال پیش شروع کردم. در دانشگاه رشته گرافیک رو ادامه دادم ولی نتونستم تو حیطه کاری گرافیک، خودم رو تطبیق بدم و هنوز دلبستگی در عمق وجودم رو به نقاشی احساس میکردم. از اونجایی که مسائل اجتماعی دغدغه ذهنیم بود، تصمیم گرفتم اولین مجموعه نقاشیم رو با همین مضمون روی بوم بیارم.

برای رسیدن به یک سبک خاص و موفقیت در ارایه آثار، چه پیشنهاداتی رو میتونین ارایه کنید؟
از دیدگاه من، هنر زمانی میتونه خاص باشه که زاییده ذهن و دل هنرمند باشه. پس برای رسیدن به یک سبک خاص تنها باید خودمون باشیم. قطعا در این راه، اُفت و خیز زیاده ولی بعد از همه این بالا پایین ها باید به خودمون برسیم و اینکه هدف داشته باشیم. به نظر من، یکی از وظایف هنرمند ایجاد ارتباط با مخاطب هست. پس اگه بتونیم بیشترین تاثیر رو در این ارتباط بذاریم میشه گفت که موفق بودیم. دنباله رویی سبک و سیاق پیشکسوتان و استادان و کپی برداری، کاملا متناقض با این روند هست.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و ششم پان آرت

هما ارکانی - نقاش هما ارکانی - نقاش

ارسال یک پاسخ