پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

کاوه افرایی – طراح گرافیک

0 368

تایپوگرافی خلاقانه خط معلی در آثار گرافیک کاوه افرایی

خط، تاریخی بسیار کهن در سرزمین ما داره. خطوطی که سرآغازی برای ایجاد فرمهای هنری ویژه‌ای شدن و هنرمندانی که این خطوط رو گسترش دادن و در قالبی نو اونرو ارایه کردن. در این بین ظهور خطی که اونرو خطی عرفانی، بدیع و جذاب میدونن،‌ یعنی خط معلی، تغییر عظیمی در روند سیر طراحی و تکامل هنر خطاطی ایجاد کرد. حضور هنرمندان جوان برای گسترش این خط هم روایتی است جذاب تر. کاوه افرایی تنها هنرمند فعال در زمینه خط معلی نیست، اما یکی از بهترین هاست. حضور اون در مسابقات و جشنواره های مختلف در کنار افتادگی و ادب ایشون،‌ نشانی از پیشرفت هنر و اوج تجلی روح خط معلی در این هنرمند رو داره. در ادامه مصاحبه اختصاصی ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت رو داریم با خوشنویس و طراح گرافیک، کاوه افرایی و شنیدن نقطه نظراتی در مورد آثارشون.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه نوزدهم پان آرت

معرفی هنرمند کاوه افرایی

زندگی هنری شما از چه زمان و چطور به سمت خط و خطاطی جهت گرفت؟
می‌تونم بگم که زندگی هنریم از همان دوران کودکی شکل گرفت و از همان دوران دبستان یادم می آید که علاقه خاصی به خط و خوشنویسی داشتم، بطوری که علاوه بر استعدادی که به نسبت بقیه هم سن و سالانم بود، متن نگارشی را به سبک خاصی که دوست داشتم می نوشتم و همچنین در دوره راهنمایی این امر قوت گرفت و دقیقا به یاد دارم که با نگارش ” بسم الله الرحمن الرحیم ” به شکل های مختلف و پیچیده آغاز و روز به روز شوق و اشتیاق من به این هنر بیشتر و بیشتر می شد. در دبیرستان این شوق به حدی زیاد شده بود که قبل از آمدن استاد به اندازه طول تخته سیاه با ظرافت و ترکیب‌های مختلف (( بسم ا… )) می نوشتم، بطوری که اساتید عزیزم هم با مشاهده آن ابتدا ابراز خوشحالی می کردند و می گفتند که حیفمان می آید آن را پاک کنیم. این عوالم ادامه داشت تا سال 1383 که بصورت خود جوش در حرکت بود ، بدون بهره گیری از کلاس یا استادی خاص.

چطور با خط معلی آشنا شدید و آنرا یاد گرفتید؟
اواخر محرم 1383 ساعت نزدیک دو بامداد بود، بدون اینکه برنامه خاصی داشته باشم، تلویزیون تماشا می‌کردم. برنامه ای که مربوط به آثار و احوالات خوشنویسی بود، نظرم رو جلب کرد. موضوع برنامه درباره هنر خوشنویسی نبود ، بلکه صحبت از هنر مقدسی بود به نام خط “مُعلّـی”. شخصی که صحبت می کرد خیلی من رو تحت تاثیر قرار داد، انگار چندین سال بود که این هنرمند رو می شناختم.
در میان نمونه هایی که از آثار ایشان به نمایش درآمد، چشمم به نام مبارک حضرت علی (ع) به شیوه نگارش خط معلی افتاد. با دیدن این تصاویر چه اتفاقی برایم افتاد فقط خدا میدونه ؛ همین قدر میگم که دیگه آن حس به آن شدت و قوت به سراغم نیامد؛ حسی که به من می گفت تو هم باید در این راه قدم بگذاری و این خط رو دنبال کنی، برنامه رو که به دقت ادامه دادم با استاد حمید عجمی ( مبدع خط معلی ) آشنا شدم. و همین قدر بگویم که آتش زیر خاکسترم روشن شد. بعد از این ماجرا بود که من نزد ایشان و چندی از شاگردانشون شروع به آموختن خط معلی کردم و با استعداد و سرعتی که داشتم تونستم سریع سالهای اولیه رو با کیفیت خوبی دنبال و در محضر استاد تجربه هایی زیبا درک کنم.

ادامه مصاحبه و مرور آثار این هنرمند در نسخه نوزدهم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت…

معرفی هنرمند کاوه افرایی

 

ارسال یک پاسخ