پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

کیاوش جاهدپارسا – تصویرگر دیجیتال

229

طراحی کاراکتر و استفاده در  پروژه‌های انیمیشن همراه با آثار کیاوش جاهدپارسا

تصویرسازی دیجیتال در بین جوانان ، علاقه مندان بیشتری پیدا کرده. از کانسپت اولیه تا طراحی و خروجی نهایی، همگی مواردی هست که نیازمند به دقت، ایده مناسب و مهارت نرم افزاری ویژه ای داره. از هنرمندان جوان ایرانی فعال در تصویرسازی دیجیتال، آثار کیاوش جاهدپارسا بسیار خاص هست. دنیایی که این هنرمند در پس طراحی‌های خودش خلق میکنه سرشار هست از داستان‌پردازی و رمز و رازی که ذهن مخاطب رو در خودش غرق میکنه. خلق کاراکتر توسط این هنرمند با دقت و ایده خوبی خلق شده بطوری که بیننده خودش رو در بین یک داستان تجسم میکنه.
کیاوش علاوه بر طراحی دیجیتال، به فیلم‌سازی در انیمیشن هم مشغوله. ایشون در پروژه‌های سینمایی به عنوان انیماتور و تصویرساز حضوری فعال داشتند و خلاقیت ایشون در ایده پردازی و طراحی باعث شده تا در چندین پروژه بازی سازی به عنوان کارگردان هنری، طراح کاراکتر و نیز انیماتور ظاهر بشوند. فعالیتهای کیاوش در زمینه هنر کمیک هم مثال زدنی هست. از آخرین پروژه‌های ایشون میشه به دو کمیک مهم “تهران نوآر” و “شبــزاد” اشاره کرد. از فعالیت‌های دیگه کیاوش میتونیم به موشن کمیک اشاره کنیم.
این هنرمند در مورد جذابیت بصری فعالیتشون اینطور صحبت کردند که: ” به نظر من موشن کمیک یه مدیوم جدیده که قابلیت‌های زیادی داره. از یک طرف جذابیت‌های تصویری کمیک بوک‌ها رو داره و از طرف دیگه به دلیل وجود صدا و موسیقی، حس بهتری به مخاطب میده. موشن کمیک تلفیقی از هنر کمیک، سینما و انیمیشنه.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

کیاوش جاهدپارسا - تصویرگر دیجیتال

فعالیت در دنیای دیجیتال رو از چه زمان شروع کردین؟
از دورانی که کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری رو یاد گرفتم، وارد دنیای هنرهای دیجیتال شدم. یادمه دوران هنرستان با نرم افزار Flash اولین انیمیشن دیجیتالی خودم رو ساختم که خب خیلی برام شگفت انگیز بود. کم‌کم با نرم‌افزارهای دیگه مثل Photoshop برای تصویرسازی دیجیتال و After Effect برای کامپوزیت آشنا شدم که در اون زمان امکانات زیادی رو برای ساخت انیمیشن 2D فراهم میکرد. در همون زمان با سایت CG Society آشنا شدم که خب پر از کارهای جذاب بود و انگیزه ای شد برای من که در زمینه تصویرسازی دیجیتال شروع به کار کنم. کمی بعد مطالعاتم در زمینه انیمیشن بیشتر شد و دوره‌ای سه ماه تحت نظر استاد هرمز حقیقی گذروندم که موجب شد اصول پایه ای انیمیشن سنتی رو یاد بگیرم. بعدها با بررسی و مشاهده پشت‌صحنه انیمیشن ها و نحوه تولید اون آثار در مکاتب مختلف، آزمون و خطاها و مطالعه کتاب‌های تخصصی به دنیای حرفه‌ای انیمیشن وارد شدم.

کمی در مورد کانسپت، ایده‌پردازی اولیه و مراحل اجرای کارهاتون صحبت کنید…
در مورد ایده‌پردازی برای تصویرسازی‌هایی که کار میکنم، معمولن بر اساس داستان شکل میگیره و این داستانه که موضوع کلی کار رو مشخص میکنه. بعضی وقت‌ها هم از یک سری طراحی‌های ذهنی به ایده‌ی نهایی میرسم. در مورد کمیک‌ها معمولن نویسنده داخل اسکریپت و متن، توضیحاتی در رابطه با فضاسازی و حتی رنگ‌بندی قاب‌ها یادداشت میکنه که خیلی به تصویرساز کمک میکنه. در رابطه با اجرای کار و تکنیکش معمولن اتودهای مختلفی میزنم و سعی میکنم راه‌های مختلفی رو امتحان کنم. بعضی از کارها رو به صورت دستی طراحی میکنم و بعد رنگ‌گذاری دیجیتال میکنم. اما معمولن محدودیتی در انتخاب تکنیک ندارم مگر زمانی که سفارش‌دهنده تکنیک خاصی رو در نظر داشته باشه. قبل از شروع، کارهای هنرمندان مورد علاقه ام رو میبینم و انرژی میگیرم. هنرمندانی مثل Ashley Wood – Dave Mckean – Sergio Toppi – Jock – Bill Sienkiewicz – Edwin Lord Weeks -Ben Templesmith و سایرین.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هشتم پان آرت

کیاوش جاهدپارسا - تصویرگر دیجیتال کیاوش جاهدپارسا - تصویرگر دیجیتال کیاوش جاهدپارسا - تصویرگر دیجیتال

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.