پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

امید مهدی‌ زاده – عکاس

0 196

در جستجوی معنای متفاوتی از عکاسی در آثار امید مهدی‌ زاده

امید مهدی‌ زاده از عکاسان خلاق ایرانی هست که همراه با تجربه و علاقه شدید تونسته آثار خاصی رو خلق بکنه. عکاسی از مشعلهای گاز عسلویه و یک مجموعه بنام “خونشویی” که حاصل  تجربیات و مطالعه ای چهار ساله در مورد خشونت و رویدادهای اجتماعی هست، چهره شاخصی از این هنرمند بوجود آورده. استفاده تکنیکی از ابزارآلات عکاسی، فعالیت در سبکهای مختلف هنر عکاسی در کنار خلاقیت بالا رو میشه در آثار امید مشاهده کرد.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه بیست و دوم پان آرت

خلاقیت عکاسی در آثار امید مهدی‌ زاده

حضور شما به عنوان یک عکاس در این رشته از چه زمانی و به چه نحو میسر شد؟
من فارغ التحصیل رشته گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران هستم. قبل از هنرستان و همینطور در دوره هنرستان نقاشی میکردم. به دلیل بافت فرهنگی و خانوادگی ام به سمت هنر کشیده شدم. چند سالی طراحی و نقاشی رو در کلاس آقای حسین ماهر که البته نسبت خانوادگی نزدیکی هم با ایشون دارم، دنبال میکردم ولی میدونستم که تنبل تر از اونم که ساعت ها بتونم پشت بوم بشینم. کلا آدم پر جنب و جوش و در حرکتی هستم. آشنایی با مقوله عکاسی در هنرستان که جزء واحدهای درسی مان بود این امکان رو به من می داد تا هم در حرکت باشم و هم احساس کنم که دارم یک کار هنری میکنم.
اولین حلقه فیلمی که عکاسی کردم هنوز جزء بهترین عکسهای تمام دوران فعالیت عکاسی ام هست. شاید همون چند تا عکس که اتفاقا خیلی مورد توجه قرار گرفت بیشتر باعث شد تا من به عکاسی علاقه مند بشم و بیشتر دنبال یادگیری برم و اصولا چون آدم تجربه گرایی هستم یادگیری من بیشتر از طریق آزمون و خطا بوده. از بعد سالهای هنرستان مهمترین کاری که تونستم در راستای ارتقای هویتم انجام بدم این بود که تحت هر شرایطی عکاسی کنم و خوب هم نگاه کنم.

مجموعه تصاویر عکاسی از مشعلهای گاز عسلویه رو به چه نحو و تکنیکی انجام دادین؟
پاییز سال ۸۷ به پیشنهاد و همت آقای حسین ماهر به همراه دوست دیگری عازم جنوب شدیم. در مسیر بندر عباس به سمت بوشهر باید از عسلویه می گذشتیم. با اینکه ساعت ۳ بعد از ظهر بود، هر چه به عسلویه نزدیکتر می شدیم هوا گرفته تر و تاریکتر میشد. در کنار جاده انبار بزرگ گوگردی بود و صحنه جالبی بوجود آمده بود. همه جا زرد رنگ بود . همینطور که پیش می رفتیم بارون شروع شد.  بوی تند گوگرد در هوا پیچیده بود. کم کم مشعل های گاز نمایان شدند. در نگاه اول فقط چند مشعل گاز بودند. هنگامی که برای عکاسی از توده های عظیم گوگرد ایستاده بودیم…

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه بیست و دوم پان آرت

خلاقیت عکاسی در آثار امید مهدی‌ زاده خلاقیت عکاسی در آثار امید مهدی‌ زاده

ارسال یک پاسخ