پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

جلال پیرمرزآباد – کارتونیست

242

از جنگ تا صلح و ارایه ایده‌هایی ماندگار و خلاقانه در آثار کاتون جلال پیرمرزآباد

آثار کارتون جلال پیرمرزآباد پر از شگفتی است. رنگ، ترکیب بندی، معنا و در نهایت اجرا همگی نشانه هایی هستن از رشد فوق العاده فکری و اجرایی این هنرمند جوان. در آثار جلال موضوعات مختلف اجتماعی مطرح میشه. صلح، جنگ، خشکسالی، عدالت و حتی اسارت. نگاهی کوتاه و گذرا به آثار این هنرمند نشون میده که جلال تفکری ویژه رو در پشت هر اثر خودش قرار میده. ایده هایی که گاهن در ذهن همه ما هست ولی در اجرا نمیدونم چطور بیان کنیم. مهارت اجرایی این هنرمند هم بسیار مثال زدنی است. ترکیب مناسب رنگها و ایجاد یک هارمونی قدرتمند، کاملا مشهوده و تونسته معنای اصلی هر اثر رو به مخاطب ارایه بده. کارتونهای جلال علاوه بر تلخی، گاهن مزاح هایی هم با رویدادهای دنیای ما دارن. رویدادهایی که هر روز در هرجا، شاهد اونها هستیم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

جلال پیرمرزآباد - کارتونیست

آغاز به کار طراحی و علاقه مندی شما به هنر کارتون، از کجا و به چه نحوی شکل گرفت؟
اینکه چطور و چگونه وارد عرصه کارتون و کاریکاتور شدم رو نمیشه توضیح داد، فقط وقتی به خودم اومدم و در این مورد حرف و حدیث هایی رو از اطرافیان شنیدم فهمیدم که یک کارتونیست هستم. طبق روال بقیه هنرمندان، از بچه گی تو کار نقاشی و خط خطی کردن بودم تا این که به خاطر علاقم، رشته گرافیک رو در هنرستان انتخاب کردم و تا الان هم در همین رشته مشغول به کارم و در اصل حرفه اصلی من تبلیغات و گرافیک هست. تصویر سازی از ابتدای فعالیتم در رشته گرافیک حرف اول و آخر رو تو کارهام میزد. از اواخر دوره هنرستان من با انجمن کاریکاتور تبریز آشنا شدم و همچنین کارهای کارتونیست ها رو در مجلات طنز، به شدت دنبال می کردم. فکر کنم این دو مورد دست به دست هم دادن و من رو به سمت کارتون و کاریکاتور هُــل دادن.

تاثیر گذاری هنر کارتون در جامعه و مردم یک کشور رو چطور میشه بدرستی هدایت کرد؟
اینکه هنر در جامعه تاثیر گذار هست رو نمیشه انکارش کرد، حتی ما در محاوره های روزمره هم اگه کسی کار سختی رو به نحو احسنت انجام داده باشه از لفظ “هنرمندانه انجامش دادی” استفاده زیادی میکنیم. این خود یک نمونه از وجود جایگاه بالای هنرمندان در نزد مردم هستش. بنابر این یک هنرمند به راحتی میتونه در بین اقشاری از جامعه محبوبیت کسب کرده و حتی با توجه به جایگاهش به راحتی در افکار عمومی آن قشر تاثیر گذار باشه. به هر حال هر فرد هنرمندی در راستای یک هدف والا و خاص خودش تلاش میکنه و به نظر من مهمترین هدف یک کارتونیست آگاهی‌دادن به مردم و شریک شدن در درک مشکلات جامعه هست. اگر یک کارتونیست درک درستی از مجموعه مسائل اجتماعی، سیاسی و غیره داشته باشه، جهت گیری اون هم درست خواهد بود و بنابر این میتونه افکار عمومی رو هم که با اثر در ارتباطند، به درستی هدایت کنه.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

جلال پیرمرزآباد - کارتونیست جلال پیرمرزآباد - کارتونیست

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.