پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی – نقاش

212

آثاری پر رمز و راز در نقاشی همراه با ایده‌هایی خلاق در آثار سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی

نقاشی هنرمندان بسیاری رو میشه مرور کرد. اما زمانی که نقاشی همراه با اسراری پشت پرده شامل علامات خاص، حیوانات و یا ابزارآلات باشه، مخاطب رو بیشتر به خودش جلب میکنه. در آثار سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی ، اولین سوال مخاطب شاید این باشه که چرا بافتی ویژه بروی طرح وجود داره؟ دلیل استفاده از ارقام و همینطور حیوانات بصورت رمزآلود در کنار انسان چی هست؟. این هنرمند جوان ایده های خاص خودش رو بدور از مسائل روزمره اجتماعی و مُدزدگی برخی نقاشان امروز مطرح میکنه و آثارش رو بازتابی از کشمکش های درونی و سوالات ذهنی خودش میدونه. حضور انسان در آثار این هنرمند بسیار خاص هست. ایشون در مورد سبکش این موضوع رو بیان میکنه که: ” ابعاد وجودی انسان بیشتر مد نظرم هست و نگاهم به درون انسانه. به سوالاتش و درگیری هایی که در درون اون وجود داره، محور اکثر نقاشیهام انسان هست. انسان و ارتباطش با خدا، خودش و اطرافش.”

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی - نقاش

از پیشینه هنری خودتون و دلیل فعالیت در رشته نقاشی صحبت کنید؟
فعالیت هنری ام رو باید بگم که از هشت سالگی با رشته موسیقی آغاز کردم، اما متاسفانه خیلی زود در همون دوره به دلایلی موسیقی رو رها کردم و هرگز نتونستم در این رشته که به اون عشق می ورزیدم و می ورزم به طور حرفه ای فعالیت رو ادامه بدم. اما همین دوره کوتاه باعث شد تا فضای هنر رو رها نکنم و سالها بعد در زمان انتخاب رشته در دوره دبیرستان رشته گرافیک رو انتخاب کردم. سال 1376 در هنرستان مالک اشتر (امین الدوله) مشغول به تحصیل شدم. پایه‌های هنرهای تجسمی از همونجا بود که در من شکل گرفت. با اینکه رشته تخصصی من گرافیک بود و علاقه زیادی به اون داشتم و در حال حاضر هم باید بگم کم و بیش به اون وفادارم، اما با این وجود نمیتونستم در اون دوران قدرت و جاذبه نقاشی رو نادیده بگیرم. احساس لذت، کشف، شهود و ارضای روحی ای که در نقاشی بود نسبتش برام بیشتر بود تا در گرافیک. پس در کنار کار گرافیک، دستی هم بر نقاشی داشتم ولی در اون دوران برای من سایه گرافیک بر نقاشی قالب و تعداد آثار گرافیکی من به مراتب بیشتر از آثار نقاشی ام بود (که شاید یکی از دلایلش بحث ارتزاق از این راه باشه) به طوری که همه من رو به عنوان یک طراح گرافیک میشناختن و هنوز هم همینطوره. بعد از اینکه طی سالها به عنوان یک طراح گرافیک جا افتادم و شناخته شدم، احساس کردم وقت اون رسیده بحث نقاشی در زندگی ام پر رنگ تر بشه چون به شدت احساس نیاز میکردم. البته هرگز قصدم این نیست که به خودم بگم در این چند سال از نقاشی عقب افتاده ام و باید تند تند مثل تولید لباس، سِری دوزی کنم و کمیت آثارم رو بالا ببرم، نه! چون قرار نیست با کسی مسابقه بِدَم. ترجیح میدم تعداد کارم کم، اما کیفیت قابل قبولی داشته باشه. نقاشی برای من تنها یک هنر نیست. اتفاقات دیگه‌ای برام رقم میزنه که از اونها لذت می برم.

ایده اولیه و همینطور معنای کاراکتر و سبک نقاشی شما چه مواردی هست؟
من از کودکی به مسایل عرفانی و مسایلی که دارای رمزگونگی بودن علاقه زیادی داشتم، اما در اون دوران مطالعه ای در این زمینه نداشتم و فقط میشنیدم. ولی در دوران نوجوانی این کشِش به عرفان و جستجوی من در اینباره شدت پیدا کرد. با جدیت زیاد در این زمینه میخوندم. قصد عارف شدن نداشتم اما میل به دونستن چرا و همین پیگیری باعث میشد عمق مطالعاتم بیشتر بشه و ناگزیر مجبور به خوندن فلسفه هم شدم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و پنجم پان آرت

سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی - نقاش سید نوید بی‌بی‌ شهربانویی - نقاش

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.