پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

جواد تکجو – کارتونیست

0 232

تلخ و شیرین آثار کارتون و تاثیر در جامعه همراه با آثار جواد تکجو

یکی از شاخه های هنری که از لحاظ ارتباطی و انتقال پیام به مخاطب بسیار تاثیر گزاره، کارتون هست. گاهی تلخ و گاهی شیرین؛ میشه با این هنر، مفهوم ذهنی رو برای یک رویداد موثرتر انتقال داد. جواد تکجو از هنرمندان فعال در این زمینه هست که در آثار خودش به احساسات، درد و رنج و رویدادهای جامعه اش بدرستی اشاره میکنه. این هنرمند، کارتونیستِ روزنامه اعتماد و جام جم هست و جوایز متعددی رو از جشنواره های مختلف کارتون مثل سن آنتونیو کوبا، رندون کلمبیا، کلاهخود طلایی صربستان و سایر مسابقات دریافت کرده.  در ادامه مصاحبه اختصاصی ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت رو داریم با کارتونیست، جواد تکجو و شنیدن نقطه نظراتی در مورد آثارشون.

مشاهده آثار و متن کامل، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه بیست و یکم پان آرت

تلخ و شیرین آثار کارتون و تاثیر در جامعه همراه با آثار جواد تکجو

 

از پیشینه هنری خودتون و نحوه آشنایی با کارتون صحبت کنین…
سیزده سال هست که به کشیدن کارتون مشغولم و در این مسیر به تنهایی اصول طراحی، رنگ و سوژه یابی رو یاد گرفتم و همچنان یاد میگیرم . چهار سالی میشه که به طور حرفه ای در مطبوعات کار میکنم. روزنامه اعتماد، جام جم و چند سایت خبری از محدوده فعالیت مطبوعاتی من هست. حدود سی جایزه بین المللی و داخلی دارم که نکته جالبش، بیشتر بودن تعداد جایزه بین المللی از داخلیه که خودش جای بحث داره! تجربه دو دوره دبیر هنری جشنواره بین المللی کارتون (آفدستا) و یک دوره هیات انتخاب آثار دومین جشنواره بین المللی کارتون مقام سازی رو دارم. جزو هیات موسس و هیات رئیسه انجمن کاریکاتور گیلان هستم (1389). سه نمایشگاه انفرادی برگزار و چندین نمایشگاه گروهی شرکت کردم.

آشنایی من با کارتون به دوران کودکی برمیگرده. برخورد با مجله طنز و کاریکاتور من رو بسیار هیجان زده کرد (1374) تقریبا تمام کارتون های مجله رو کپی کردم و کم کم یاد گرفتم نگاه کارتونی به همه چیز داشته باشم. مجلات و کتاب های تصویری و انیمیشن های زیادی که پدرم برای من میگرفت بی تاثیر در جرقه کارتونی من نبود و این داستان هم چنان ادامه داره!

 کارتون باید همیشه تلخ باشه و یا طبق تصور خیلی از مردم، هدف کارتون ایجاد خنده و تنوع هست؟
مطلق بودن در هنر بی معنیه. اینکه کارتون همیشه تلخ و یا باید برای خنده و تنوع باشه به هیچ وجه درست نیست. هدف کارتون روشنگریه و وظیفه کارتونیست نشان دادن آگاهی و زوایای پنهان در فرهنگ و اندیشه جامعه در قالب نگاه کارتونی ست که این نگاه، گاهی در طنز، سیاه و گاهی سفید یا در جایی گروتسک و جای دیگه بصورت هزل و هجو در میان کارتونیست ها مشاهده میشه و هر کدام از این نوع برخورد در جای خودش تاثیر گذاره.

ادامه مصاحبه و مرور آثار این هنرمند در نسخه بیست و یکم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت…

تلخ و شیرین آثار کارتون و تاثیر در جامعه همراه با آثار جواد تکجو

 

ارسال یک پاسخ