پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

حمید صوفی – کاریکاتوریست

0 369

از تحصیل در رشته مردم شناسی تا طراحی کاریکاتور همراه با آثار حمید صوفی

حمید صوفی ، کاریکاتوریست، مدرس، طراح و نقاش ایرانی هست که فعالیت هنری خودش رو با عضویت در شورای کاریکاتوریست های لرستان آغاز کرده و در ادامه با روزنامه های مطرحی چون جام جم، همشهری جوان و آفتاب یزد مشغول بوده. در رزومه این هنرمند، دریافت جوایز بسیاری درباره طراحی، کاریکاتور و همینطور حضور در مسابقات بین المللی کشورهای بسیاری چون پرتغال، چین، کره جنوبی و آرژانتین دیده میشه. حمید با تحصیل در رشته مردم شناسی هم سعی بر شناخت لایه های زیرین زندگی مردم و نیز آشنایی با سنتهای جوامع دیگه داشته تا بتونه در رشته خودش پیشرفت بیشتری داشته باشه. از دیدگاه ایشون کامبیز درمبخش یکی از بهترین هنرمندان ایرانه که در هنر کاریکاتور ماندگار خواهد شد. در مورد فعالیت هنرمندان ساکن شهرستان و حضور پررنگ اونها، ایشون بیان کردند که: ” شاهدیم که اکثر هنرمندان کاریکاتوریستی که با رسانه ها فعالیت دارن، از خارج تهران هستند و طی این چند سال تعداد کاریکاتوریست های شهرستانی نسبت به کسانی که در تهران سکونت دارن، بیشتر هم شده.” حمید صوفی در حال حاضر علاوه بر همکاری با چندین روزنامه و خبرگزاری کاریکاتور بین المللی، دبیر بخش کاریکاتور خبرگزاری ایسنا هم هستند و نیز در آینده نمایشگاه های مختلفی در زمینه کاریکاتور و نقاشی برپا خواهند کرد.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هفتم پان آرت

حمید صوفی - کاریکاتوریست

علاقه شما به کاریکاتور به چه نحو و از چه زمان ایجاد شد؟
علاقه من به هنر برمیگرده به دوران کودکی و قبل از اینکه به مدرسه وارد بشم. تا جایی که یادم هست دفتر مشق خواهر و برادرم همیشه پُر میشد از نقاشیهایی که بدون اجازه اونها در دفترشون میکشیدم و برای همین گاهی مورد سرزنش قرار میگرفتم. طی دوران مدرسه این علاقه روز به روز زیادتر میشد و شرکت در مسابقات دانش آموزی و کسب مقام در این مسابقات و تشویق دوستان باعث شد به مسیری که میرم هر روز مصمم تر فکر کنم. در همین دوران مدرسه بود که سال 1375 به عضویت خانه کاریکاتور لر در خرم آباد در اومدم. اینکار باب آشنایی من با کاریکاتور شد و یک سال بعد با شرکت در مسابقه طرح بنما و پاسخ به سوال رییس جمهوری در سال 1376 و کسب مقام اولی کشوری در این مسابقه و دریافت جایزه از دست رییس جمهور، این مسیر رو برای حرفه ایی شدن انتخاب کردم.

شما در زمینه مردم شناسی هم تحصیل کردین. این رشته تا چه حد در رشد ایده و مفاهیم آثارتون کمک کرده؟
یکی از دلایلی که باعث شد تا در رشته مردم شناسی وارد دانشگاه بشم، شاید این تصور بود که با شناخت مردم، هنرمند میتونه به لایه های زیرین زندگی پی ببره و با آداب و رسوم جوامع و سنتهای اونها بیشتر آشنا بشه و این شناخت تاثیر زیادی در روند کاری من داشت. من تاثیر رشته مردم شناسی و بعد از اون تحصیل در رشته نقاشی در دانشگاه رو در بیان تصویری کاریکاتور، همیشه میبینم و در پیشبرد کارم موثر دیدم.

مشاهده آثار و متن کامل در ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت: نسخه بیست و هفتم پان آرت

حمید صوفی - کاریکاتوریست حمید صوفی - کاریکاتوریست

ارسال یک پاسخ