پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

شقایق شجاییان – نقاش

0 243

 “زن نقاشیهای من یک زن امروزی هست که آگاهی, پویایی، استقلال و آزادی طلبی و برابری خواهی، هویت اصلی اون رو میسازه”

شقایق شجاییان هنرمندی که نقاشی رو در سبکی خاص با ترکیب عناصر بصری آغاز کرده. شقایق از مینیاتورهای ایرانی هم در خلق اثر خودش استفاده میکنه و یکی از دلایل این کار به تصویر کشیده شدن مردم و جامعه ایران در این هنر هست و شقایق هم از این موضوع برای نقد و تحلیل بصری در کارهای خودش استفاده میکنه. از موضوعات مهم در نقاشی های شقایق حضور زن هست. زنان نقاشی های این هنرمند، زنانی وابسته و سنتی نیستن. شقایق در مورد پرتره های زنان این صحبت رو میکنه که: “در جامعه ایران خیل عظیمی از خانمها رو میبینیم که لباس و ظاهری بسیار مدرن و امروزی دارن اما در رفتار، تفکر، نگرش و روابطشون با محیط پیرامون، هنوز بسیار سنتی هستن و با زنهای قرنها پیش تفاوت چندانی ندارن. زن نقاشیهای من یک زن امروزی هست که آگاهی, پویایی، استقلال و آزادی طلبی و برابری خواهی، هویت اصلی اون رو میسازه.” در ادامه، مصاحبه اختصاصی مجله هنرهای تجسمی پان آرت رو خواهید دید با هنرمند شقایق شجاییان که در مورد نحوه خلق آثار و تفکر زمینه ی اونها، مواردی رو برای علاقه مندان بیان میکنن.

شقایق شجاییان نقاش

نقاشی رو با چه هدفی شروع کردین؟
پروژه ترکیب کردن عناصر بصری زمان حال و گذشته، پروژه ای هست که سالهاست دغدغه ذهنی من بوده. البته در ابتدای کار, کنار هم قرار دادن این عناصر کمی بی‌ربط به نظر میرسید و اثر رو دچار نوعی تناقض و پارادوکس میکرد. اما به مرور زمان این پارادوکس رو به نقطه قوت در کارم تبدیل کردم. در طول دوران کاری هیچوقت جزو اون دسته از هنرمندانی نبودم که فقط به جنبه زیبایی‌شناسی اثر توجه دارن و یا دسته ای که فقط بر جنبه ی مفهومی و انتقادی تمرکز دارن. من هر دو کیفیت زیبایی‌شناسی و مفهومی‌بودن یک اثر هنری رو در کنار هم میخواستم و این شاید بزرگترین چالش برای من بوده و هست.

در آثار شما از مینیاتورهای قدیمی ایرانی هم استفاده شده. به چه دلیل از این هنر برای تکمیل آثارتون استفاده میکنین؟
به دو دلیل از مینیاتورهای قدیمی ایرانی در آثارم استفاده کردم. اول اینکه به لحاظ بصری، چیدمان رنگ در مینیاتورها بسیار ماهرانه و زیبا بود و من به عنوان یک تصویر و عنصر “حاضر آماده” از اونها استفاده کردم. دلیل دوم این بود که عموما در مینیاتورهای ایرانی، مردم و جامعه ایران به تصویر کشیده میشن و این موضوع ابزار مناسبی رو برای نقد و تحلیل بصری جامعه و محیط پیرامون به من میداد.
من به هیچ وجه نمی تونم انسانها و جامعه و روابط ترسیم شده در مینیاتورهای ایرانی رو موضوعی فقط مربوط به زمان گذشته بدونم، بلکه در طی تکمیل مجموعه های قبلی آثارم هم، هر چه بیشتر به این مینیاتورها نگاه میکردم بیشتر به این نتیجه میرسیدم که رفتار و روابط و فرهنگ ما در طول قرنها چندان تغییری نداشته و اصولن جامعه ایران به لحاظ رشد فرهنگی، جامعه پویایی نبوده و به بیان دیگه، ما همان آدمهای ترسیم شده در مینیاتورهای قرنها پیش هستیم با همون رفتارها و اعتقادات و مشخصه ها، که در طول قرنها فقط لباسمون عوض شده!

حضور زن در نقاشی های شما به چه مفهومی اشاره میکنه؟
حضور پرتره یک زن در آثارم و در کنار عناصر دیگه کارهای من، جایگاه و موقعیت و تجربه زن بودن در مواجهه با چنین محیط و جامعه ای رو نشون میده. زنهای نقاشیهای من، زنان وابسته و سنتی نیستند. البته منظورم از زن سنتی فقط ظاهر سنتی نیست! چرا که ما در جامعه ایران خیل عظیمی از خانمها رو میبینیم که لباس و ظاهری بسیار مدرن و امروزی دارن اما در رفتار، تفکر، نگرش و حتی روابطشون با محیط پیرامون، هنوز بسیار سنتی عمل میکنن و با زنهای قرنها پیش تفاوت چندانی ندارن. زن نقاشیهای من یک زن امروزی هست که آگاهی، پویایی، استقلال و آزادی طلبی و برابری خواهی؛ هویت اصلی اون رو می سازه.

شقایق شجاییان نقاش

آیا میتونیم کارهای شما رو در یک سبک یا استفاده از تعدادی عنصر ثابت تعریف کنیم؟
بی توجه نبودن به دستاوردهای نقاشی آبستره، از مشخصات دیگه ی آثار منه. البته بخشهایی از نقاشیهای من با نقاشی کنشی و یا اکشن پینتینگ پیش میره و در قسمتهایی هم از نوشته یا متن استفاده کردم و در کل هیچوقت ذهنم رو محدود به عناصر خاصی نمیکنم. موقع نقاشی کردن خیلی تجربه‌گرا هستم و خودم رو محدود به هیچ سبک، قانون یا چارچوبی در نقاشی نمیدونم و برای پیش بردن یک نقاشی از تمام امکانات موجود، از تصاویر واقع گرا و متنهای نوشتاری گرفته تا رنگهای شارپ و خطوط اکسپرسیو یا نقوش آبستره استفاده میکنم.

آیا میتونیم خطوط، رنگ و بافتهای موجود در آثار شما رو در یک معنای خاص هدایت کنیم؟
اصلا نیازی نیست که حتما هر ردپایی از هنرمند در اثرش یک معنای ادبیاتی داشته باشه. اگر چه جنبه ادبیاتی آثار من تقریبا زیاد هست، اما در نهایت این آثار، بصری هستن و خیلی وقتها حتی کلماتی که نوشته میشه به دلیل کیفیت بصری که دارن، مورد استفاده قرار میگیرن. همیشه بار معنایی ادبیاتی در کار نیست و اگه در مواجهه با یک اثر ویژوال، همیشه به دنبال نوعی تفسیر ادبیاتی باشیم، اصولن کار اشتباهیه و به نتیجه درستی هم نمیرسیم.

 [justified_image_grid ids=”2875,2876,2877,2878,2879,2880″]

[do action=”test” pagenum=”مجله-دیجیتال-پان-ارت-نسخه-شانزدهم” title=”نسخه شانزدهم”/]

ارسال یک پاسخ