پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

محمد رضا خواجوی – عکاس

0 207

عکاسی از شخصیت های مشهور در نگاه محمد رضا خواجوی

محمدرضا خواجوی یکی از فعالان در زمینه عکاسی پرتره هست. هنرمندی که با دوربین یاشیکا و حلقه فیلمهای سیاه سفید فعالیت خودش رو آغاز کرده و در امتداد این روند، عکاسی برای ایشون به روش زندگی تبدیل شده. در آثار محمدرضا، حضور بزرگانی چون محمد علیزاده و یا محمدعلی کشاورز رو شاهد هستیم که این دلیلی هست به مهارت و خوشنامی ایشون در زمینه عکاسی پرتره. به نظر محمدرضا سه مورد در عکاسی بسیار مهم هست: تصویر ذهنی، تجربه و احساس که ترکیب این موارد میتونه به خلق یک اثر در زمانبندی های مختلف منجر بشه.
امکان مشاهده مصاحبه با هنرمند، تنها برای مشترکین و بعد از دانلود مجله امکان پذیر خواهد بود. نسخه هجدهم پان آرت

مصاحبه با محمد رضا خواجوی عکاس

کمی راجع به زندگی هنری خودتون صحبت کنید…
من 12 ساله بودم وقتی برای اولین بار عکاسی کردم، یک دوربین یاشیکا و یک حلقه فیلم سیاه و سفید. اون روز برای من با بقیه‌ی روزهای زندگیم یک تغییر عمده داشت که مربوط بود به نوع نگاهم به محیط اطراف. در دست گرفتن اون وسیله، من رو به کنکاش و دقت واداشته بود. نوعی خساست تؤام با کنجکاوی که باعث می‌شد خودم رو در هر لحظه در موقعیت انتخاب بین دو یا چند سوژه‌ی مختلف قرار بدم و بارها مرور کنم که کدام موضوع برای عکاسی مناسب‌تره.
چیزی که هنوز برای من بعد از این همه سال عجیبه اینه که وقتی وسیله‌ای به نام دوربین عکاسی رو در دست دارم، همه چیز یه جور دیگه می‌شه، دیوارهای حیاط خانه‌ای که سال‌ها در اون زندگی کرده بودم، با وجود اون وسیله، ناگهان برام پر از داستان و اتفاق شده بود، پر از پستی و بلندی‌هایی که تا اون روز ندیده بودم و سایه هایی که دائم در حال تغییر بودند و هزار تا اتفاق دیگه. حالا بهد از این سال‌ها، عکاسی انگار برای من تبدیل به روش زندگی‌ام شده.

یک عکاس باید در زمینه های روانشناسی، جامعه شناسی و حتی هنرهای دیگه ای مثل موسیقی اطلاعاتی داشته باشه تا بتونه با توجه به این موارد، عکس مناسبی رو ارایه کنه. نظر شما در اینباره چی هست؟
عکاسی از زمان پیدایش، تآثیرات شگفت‌انگیزی روی هنرهای دیگه، علوم، حتی روی سیاست گذاشته. اختراع عکاسی باعث می‌شه که نقاشی، باری رو که قرن‌ها به دوش می‌کشیده یعنی، سعی در به تصویر کشیدن واقع‌گرایانه‌ی افراد، اجسام، مناظر و غیره، زمین بگذاره و این وظیفه رو به عکاسی واگذار کنه و به سمت نقاشی مدرن حرکت کنه.

ادامه مصاحبه و مرور آثار این هنرمند در نسخه هجدهم ماهنامه هنرهای تجسمی پان آرت…

مصاحبه با محمد رضا خواجوی عکاس

ارسال یک پاسخ